Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PZL-106 KRUK - OP9EY1
Samolot rolniczy
Eigenaar: słabakinia
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Onbekende Cache
Grootte: Normaal
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 22-08-2021
Gemaakt op: 25-08-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
46x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
63 x Bekeken
30 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Chrząszcze2, Remol19
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Nature  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

PZL-106 KRUK

04D56440-C776-900D-B7EE-D60A94874D59.jpg

Rozwój lotnictwa rolniczego w Polsce i krajach RWPG oraz rozwój eksportu polskich usług agrolotniczych do krajów afrykańskich spowodowały wzrost zapotrzebowania na samolot rolniczy o średnim udźwigu. Wobec zakończenia produkcji samolotu rolniczego PZL-101 ”Gawron” o mniejszym udźwigu, zaprojektowano w WSK-PZL Okęcie pod kierunkiem mgra inż. Andrzeja Frydrychewicza nowy samolot PZL-106 "Kruk 71" o lepszych właściwościach użytkowych. Był to pierwszy polski samolot rolniczy II generacji o bezpiecznym układzie konstrukcyjnym: silnik- zbiornik chemikaliów- kabina pilota. W samolocie przewidziano zabudowę rozmaitych silników: K-5 (o mocy 257 kW/350 KM), amerykańskiego Lycoming IO-720 (o mocy 309 kW/420 KM) lub silników turbośmigłowych. Płatowiec miał być mniejszy od "Gawrona", ale przewidziano większy udźwig. Projekt przedstawiono w Zjednoczeniu Przemyślu Lotniczego i przyjęto do realizacji jako awaryjny wobec PZL M15 "Belfegor".

Konstruktorami prowadzącymi byli kolejno mgr inż. Kazimierz Dąbrowski, Klemens Wołos, Józef Mliczek i Maciej Szczawiński. W latach 1983- 1987 w oparciu o główne zespoły konstrukcyjne ”Kruka” (skrzydła, podwozie, usterzenie, kabina, kratownica kadłuba) mgr inż. A. Frydrychewicz opracował projekt rodziny samolotów wielozadaniowych z myślą o Kanadzie: samolotu PZL ”Fregata”, dwupłatowego samolotu gaśniczego PZL-140 ”Gąsior” i wielozadaniowego An-3M, a w 1994 - projekt samolotu gaśniczego PZL-240 ”Pelikan”.

Cata produkcja nie przekroczyła 275 egz. Zestawienie produkcji:
- PZL-106- prototypy i seria informacyjna- 15 egz.,
- PZL-106A- prototypy i seryjne A, AR i AS- 130 egz. ( w tym ok. PZL-10610 AS),
- PZL-106AT- prototyp- 1 egz.,
- PZL106B- prototypy i seryjne B, BR i BS- 75 egz. (w tym ok. 12 BS i ok. 25 BR),
- PZL-106BT- prototypy i seryjne- 50 egz.,
- PZL-106BTU- prototyp- 1 egz.
Razem- 273 egz.

Połowa produkcji trafiła do NRDok. 50 egz. do ZUA (Zakład Usług Agrolotniczych), resztę nabyli indywidualni użytkownicy m.in. z Czechosłowacji, Egiptu, Węgier, Argentyny i Hiszpanii. W dniu 1.01.2007 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 10 samolotów PZL-106 ”Kruk”, w tym min.: Zakład Usług Agrolotniczych- 8 egz., dyspozycyjne- 2 egz.

 

Konstrukcja.
Jednomiejscowy lub dwumiejscowy dolnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Płat o obrysie prostokątnym, profil NACA 2415, wznios 4°, skos 6°, kąt zaklinowania 6°06'. Konstrukcja dwudzielna, dwudźwigarowa, półskorupowa, całkowicie metalowa. W kesonie międzydźwigarowym integralne, zbiorniki paliwowe. Skrzydła połączone z kadłubem przegubowymi okuciami na koń­cach dźwigarów i zastrzałami w kształcie litery V, mocowanymi do przedniego dźwigara. Na całej rozpiętości stałe segmento­we sloty. Wyważone masowo i aerodynamicznie lot­ki oraz klapy- szczelinowe. Konstrukcja lotek i klap-szkielet metalowy, pokry­cie z tkaniny. Końcówki skrzydeł z kompozy­tu szklano- epoksydowego.
Kadłub o przekroju prostokątnym. Konstruk­cja kratownicowa, spawana z rur stalo­wych, przednia gródź kratownicy mieszczą­ca zbiornik chemikaliów usztywniona za­strzałami skrzydła- zamknięcie obiegu sił przez skrzydło. Pokrycia kadłuba odejmo­walne, montowane zamkami szybkorozłącznymi. W przedniej części przekładkowe z kompozytu szklano- epoksydowego, na tyl­nej części i spodzie kadłuba pokrywy z blach duralowych. Kabina załogi tworzy osobny zespół mocowany do kratownicy. Jej struktura przystosowana jest do przy­jęcia dużych obciążeń w przypadku awa­ryjnego lądowania lub kraksy (do 40 g). Kabina uszczelniona, ogrzewana i przewie­trzana, w jej wnętrzu utrzymywane stale niewielkie ciśnienie.. Za kabiną pilota miejsce dla mecha­nika. Ściana ogniowa z blachy tytanowej.
Usterzenie klasyczne, obrysy usterzeń trapezowe, usterzenie pionowe lekko skoś­ne. Stateczniki konstrukcji metalowej, dwudźwigarowe, podparte zastrzałami z niewielkim wzniosem. Konstrukcja ste­rów- szkielet metalowy, pokrycie z tka­niny. Uste­rzenie pionowe powiększone przez doda­nie końcówki przedłużającej statecznik pio­nowy.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- przyrządy VFR z żyrokompasem, ADF, radiostacja UHF.
Instalacje: elek­tryczna, pneumatyczna , ogrzewcza.
Wyposażenie rolnicze: wyjmowany, za­wieszony za pośrednictwem wag hydraulicz­nych zbiornik chemikaliów o poj. 1300 l z kompozytu szklano- epoksydowego. Pokry­wa może być wyposażona w urządzenie do pneumatycznego zdalnego otwierania. Den­nica zbiornika z urządzeniem do awaryjnego zrzutu chemikaliów. Możliwość ciśnie­niowego napełniania chemikaliami ciekły­mi. Pompa odśrodkowa chemikaliów cie­kłych napędzana wiatrakiem. Rozrzutnik tunelowy do chemikaliów sypkich. Zestaw do chemikaliów ciekłych obejmuje rury z opryskiwaczami lub atomizerami.
Wyposażenie przeciwpożarowe: urządzenie do zrzutu bomby wodnej na dennicy zbiornika chemikaliów, dodatkowy zbior­nik o poj. 74 l dla środka spieniającego lub zwilżającego wraz z elektropompą na pa­lecie pod kabiną pilota. Urządzenie umożli­wia zrzut 1300 l wody ze środkiem gaśni­czym w ciągu 1,5 s.
Wyposażenie specjalne: kabina instruk­tora przewidziana do montażu w miejsce zbiornika chemikaliów na każdym egz. sa­molotu. Kabina instruktora, będąca odpo­wiednio zmodyfikowanym zbiornikiem che­mikaliów wyposażona w komplet sterow­nic i podstawowych przyrządów pilotażo­wych. Dla poprawienia widoczności z ka­biny zasadniczej fotel instruktora umiesz­czony z prawej strony. Pod podłogą ka­biny instruktora- zbiornik na chemikalia ciekłe o poj. 400 l. Rozwiązanie to umo­żliwia bezpieczne szkolenie w praktycznym wykonywaniu zabiegów agrolotniczych.

Silnik:
- w prototypie- Lycoming 0-720 o mocy 295 kW (400 KM),
- w PZL-106A i PZL-106B- gwiazdowy PZL-3S o mocy 441 kW (600 KM),
- w PZL-106AS i PZL-106BS- gwiazdowy ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM),
- w PZL-106BR- gwiazdowy PZL-3SR o mocy 442 kW (600 KM),
- w PZL-106 ”Turbo-Kruk”- turbośmigłowy P&W PT6A-34AG o mocy 566 kW (756 KM),
- w PZL-106BT-601- z turbośmigłowy Walter M-601 o mocy 425 kW (578 KM) lub Walter M-601D o mocy 537 kW (730 KM).

Dane techniczne PZL-106 (wg [2]):
Rozpiętość- 14,8 m, długość- 9,1 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 28,4 m2.
Masa własna- 1575 kg, masa użyteczna- 1425 kg, masa całkowita- 3000 kg.
Prędkość max- 211 km/h, prędkość przelotowa- 180 km/h, prędkość min.- 92 km/h, wznoszenie- 4 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 400 km.

Dane techniczne PZL-106BT-601 (wg [1]):
Rozpiętość- 14,9 m, długość- 10,24 m, wysokość- 3,82 m, powierzchnia nośna- 31,7 m2.
Masa własna- 1680 kg, masa użyteczna- 1920 kg, masa startowa max- 3500 kg.
Prędkość max- 270 km/h, prędkość robocza- 150-170 km/h, prędkość min.- 90 km/h, wznoszenie- 6 m/s, zasięg- 750 km, zasięg z paliwem w zbiornikach chemikaliów- 1600 km.

 

O skrzynce: Stojąc na kordach udaj się ok. 15 metrów na północny-wschód.

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Logs: Gevonden 46x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs