Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
[PS] PWS-19 - OP9EJ2
Owner: R-Sol
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 03-08-2021
Date created: 03-08-2021
Date published: 28-08-2021
Last modification: 29-10-2021
48x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
50 visitors
33 x rated
Rated as: Excellent
26 x recommended
This cache is recommended by: ajka, art_noise, Aynsley, bamba, Baton123, Chochlik., Chrząszcze2, crazy_baby, descarado&kolorteczy, gagu, Hasioki, hobbbysta, Holka, Inikara, jemiolka, kafii, karwdo, keram58, kross, ofen95, palinq, Remol19, Tisia, Vamos, Whatever, WRÓBEL.
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

PWS-19 - Na przełomie lat 20 i 30 pojawiła się konieczność zastąpienia starzejących się samolotów liniowych Potez XXV. W Podlaskiej Wytwórni Samolotów pod kierunkiem inż. Zbysława Ciołkosza i inż. Antoniego Uszackiego rozpoczęto prace nad nowym lekkim samolotem bombowym w nowoczesnym wówczas układzie górnopłata, oznaczonym PWS-19. Oryginalnym i zastosowanym po raz pierwszy w samolocie polskiej konstrukcji rozwiązaniem technicznym było podwójne usterzenie pionowe, co poprawiało widoczność i pole ostrzału do tyłu.

2 VII 1930r. został opracowany pierwszy projekt PWS-19, dla którego przewidziano silnik gwiazdowy Bristol Jupiter VIIF. Ponieważ silnik ten był wtedy drogi i trudno dostępny, samolot dostosowano do silnika gwiazdowego Hornet HT-2. Zbudowano 2 egzemplarze prototypowe - jeden do próby statycznej, którą przeprowadzono 30 IV 1931, drugi do prób w locie. PWS-19 został oblatany we wrześniu 1931r. przez Franciszka Rutkowskiego. Po próbach w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa (IBTL) w samolocie wprowadzono kilka istotnych poprawek. Przede wszystkim zdecydowano się schować bomby w kadłubie, zamiast podwieszać je pod kadłubem i płatem, co znacznie poprawiło aerodynamikę. Prototyp otrzymał ponadto inne usterzenie pionowe oraz owiewki aerodynamiczne na koła. Zakładano budowę 2 wersji:

  • wywiadowczej (PWS-19A2)
  • lekkiej bombowej zabierającej 275 kg bomb (PWS-19B2)

17 III 1933r. podczas prób w IBTL przy próbie lotu nurkowego samolot nieoczekiwanie przewrócił się na plecy, a następnie rozbił się o ziemię. Pilot Kazimierz Kazimierczuk wyskoczył ze spadochronem, zginął pasażer zabrany zamiast balastu. Prawdopodobnie przyczyną katastrofy było zacięcie linki mechanizmu przestawiania statecznika pionowego. Wypadek był główną przyczyną zatrzymania prac nad PWS-19, tym bardziej, że istniał już projekt PZL.23 - samolotu nowocześniejszego i dającego większe nadziej na przyszłość. Projekt PWS-19 trzymano w rezerwie na wypadek fiaska PZL.23 aż do 1935r., kiedy to zrezygnowano z niego jako zbyt mało nowoczesnego.

Ciekawostką jest, że Niemcy uwzględniali PWS-19 w katalogach i opracowaniach jako sprzęt polskiego lotnictwa bombowego aż do końca 1939r. (a więc nawet po zakończeniu kampanii wrześniowej).

Konstrukcja: mieszana, kadłub spawany z rur stalowych, do kabiny załogi kryty blachą duralową, dalej płótnem. Jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy. Płat drewniany, kryty sklejką i płótnem. Napęd stanowił 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Pratt-Whitney Hornet HT-2 o mocy 386 kW (525 KM). Śmigło dwułopatowe, metalowe.

Uzbrojenie: 1 k.m. Vickers wz. 09/32 kal. 7,92 pilota, stały oraz 2 sprzężone k.m. Vickers F kal. 7,92 mm obserwatora  zamontowane na obrotnicy. Przewidziano możliwość zamontowania trzeciego ruchomego k.m. strzelającego do dołu we wnęce zamiast aparatu fotograficznego. Samolot zabierał 275 kg bomb.

Dane techniczne:

Rozpiętość

14,50 m

Długość

9,18 m

Wysokość

3,16 m

Powierzchnia nośna

29,0 m2

Masa własna

1340 kg

Masa całkowita

2185 kg

Prędkość maksymalna

234 km/h

Pułap

7200 m

Zasięg

760 km

 

Źródło: www.samoloty.pl

 

 

Kesz: UWAGA SKRZYNKA BARDZO DELIKATNA !!! POSTĘPUJ ZGODNIE Z OPISEM

 

Na kordach znajdziesz czaszę zabezpieczającą, jest znacznych rozmiarów, nie przegapisz. Podnieś ją ostrożnie - do góry i odłóż z boku. Pod kopułą znajduje się wieża kontroli lotów stojąca na szklanej tafli. Aby dostać się do środka przytrzymaj samą wieżyczkę ( nie budynek !) i bardzo delikatnie ściągnij kopułę. Po wpisie równie delikatnie załóż wszystko jak było. Jeśli mimo wszystko coś Ci się zepsuje - to napraw, nic nie wymaga tu klejenia :-).

 

Proszę do wieży nie wrzucać żadnych fantów !

Rules of reactivation Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Read more about reactivation of geocaches here
Pictures
Tutaj zejdź z drogi
Blisko
Jeszcze bliżej
Log entries: Found 48x Not found 0x Note 0x All entries