LWD "Miś" - w 1947r. pod kierunkiem inż. Tadeusza Sołtyka opracowano w łódzkich Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych projekt wstępny samolotu pasażerskiego LWD "Miś". Rozpoczętą w 1948r. budowę prototypu ukończono pod koniec 1949r., a 24.11.1949r. samolot oblatano na lotnisku Lublinek. Ze względu na złą stateczność w locie dokonano wielu poprawek w konstrukcji samolotu, które trwały aż do października 1950r. Mimo likwidacji wytwórni w 1950r. prac nad "Misiem" nie przerwano. Samolot miał spełniać głównie funkcję transportową, a także służyć do szkolenia skoczków spadochronowych, wysadzania desantu żołnierzy na ziemię z ciężkim uzbrojeniem oraz do przewożenia rannych z pola walki. Na wypadek wybuchu wojny nuklearnej przewidywano również zastosowanie samolotu do lotów bezzałogowych nad terenami o dużej aktywności promieniowania.
W 1951r. prototyp przeszedł próby w Głównym Instytucie Lotnictwa, a następnie w Pułku Specjalnym. Wykazały one, że "Miś" jest samolotem bardzo łatwym w pilotażu, jego główną wadą były jednak niewystarczające osiągi wynikające ze zbyt małej mocy zastosowanych silników. Wobec tego z rozpoczęcia produkcji seryjnej zrezygnowano. Prototyp przekazano ponownie do Głównego Instytutu Lotnictwa.
W sierpniu 1952r. podczas prób homologacyjnych w prototypie doszło do poważnego uszkodzenia podwozia. Ze względu na brak zainteresowania remontem samolotu został on przekazany wojsku, które ustawiło go jako cel na poligonie lotniczej. Tam został on najprawdopodobniej zniszczony podczas ćwiczeń.
Konstrukcja: mieszana. Część przednią kadłuba tworzyła kratownica metalowa oprofilowana listwami i pokryta płótnem, część tylna o konstrukcji półskorupowej. Skrzydła całkowicie drewniane. Dwusilnikowy, górnopłat. wolnonośny. Samolot zabierał 8 pasażerów i 2 osoby załogi. Podwozie trójpodporowe stałe. Napęd stanowiły dwa 8-cylindrowe silniki rzędowe Argus As 10C o mocy 177 kW (240 KM) każdy.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
17,7 m |
Długość |
12,9 m |
Wysokość |
4 m |
Powierzchnia nośna |
40 m2 |
Masa własna |
2215 kg |
Masa całkowita |
3240 kg |
Prędkość maksymalna |
260 km/h |
Pułap |
8000 m |
Zasięg |
420 km |
Źródło: www.samoloty.pl
Kesz: Szukaj na azymucie 164 w odległości 21 metrów. Nic nie trzeba grzebać, ani niszczyć roślinek.
W logbooku znajdują się kordy skrzynki [PS] Leśny bonus.