TS-16 Grot
TS-16 Grot - Naddźwiękowy samolot o metalowej konstrukcji, który został pomyślany jako następca TS-11 "Iskra". Przewidywano, że "Grot" będzie mógł operować na lotniskach trawiastych, a takze zakładano wykorzystanie go do niektórych zadań bojowych. Napęd miały stanowić dwa znajdujące się wówczas w stadium projektowania silniki SO-2 z dopalaczem. Prace prowadzone pod kierunkiem inż. T. Sołtyka rozpoczęto w 1958 r. Projekt wstępny ukończono w grudniu 1959 r. Ponieważ przewidywane jako napęd silniki nie były jeszcze gotowe, zdecydowano się zamontować w TS-16 radziecki silnik RD-9B stanowiący napęd MiGów-19. Projekt, oznaczony TS-16RD, ukończono w 1960 r. Samolot odznaczał się wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami. Przewidywano zamontowanie w nim aparatury radionawigacyjnej i radiolokacyjnej. W wersji TS-16B planowano zastosować symulator uszkodzeń. Ponadto samolot miał przenosić bomby, pociski rakietowe lub działka na zaczepach pod skrzydłami. Do 1963 r. opracowano w Instytucie Lotnictwa kompletny projekt wstępny, a dla komisji opiniującej zbudowano makietę użytkową w wersji jednosilnikowej TS-16RD. Na skutek niechętnego stosunku ówczesnych polskich władz w 1963 r. prace nad "Grotem" wstrzymano i do budowy prototypu nie doszło. W efekcie polskie wojsko wciąż korzysta z coraz bardziej przestarzałych samolotów TS-11 "Iskra".
Planowane wersje:
- TS-16A - jednomiejsceowy samolot myśliwsko-szturmowy uzbrojony w dwa działka NR-23 kal. 23 mm
- TS-16B - dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy uzbrojony w jedno działko NR-23 kal. 23 mm