Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Smętowo - wiadukty - OP1FB5
z serii: zapomniane linie kolejowe na Kociewiu
Owner: Sovek
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 84 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 17-09-2009
Date created: 18-09-2009
Date published: 18-09-2009
Last modification: 20-06-2012
53x Found
2x Not found
3 notes
watchers 3 watchers
59 visitors
44 x rated
Rated as: Excellent
6 x recommended
This cache is recommended by: areckis, Badzia Gadzia - (BG), Czarsow, elmodemonico, Miki., swistaki83
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Take special equipment  One-minute cache  Fixed by magnet  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Jest to pierwsza skrzynka z serii- "Zapomniane linie kolejowe na Kociewiu"

Kesz jest rozwinięciem tematyki zaprezentowanej w mojej innej skrzynce: http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=7845 

Smętowo Graniczne- to rozległa wieś gminna położona przy magistrali kolejowej Gdańsk-Bydgoszcz. W rzeczywistości są to dwie wsie położone z obu stron torów- Smętowo Graniczne i Czerwińsk. Jedynym wyróżniającym się obiektem jest neogotycki kościół z roku 1904. Rzowój wsi nastąpił po roku 1852 tj. uruchomieniu połączenia kolejowego Gdańska z Bydgoszczą i po roku 1908 tj oddaniu do użytku linii Myślice-Kwidzyn-Smętow-Szlachta. Do momentu wstrzymania ruchu kolejowego na liniach do Opalenia i Skórcza stacja była ważnym węzłem kolejowym.

 [...]  Linia Kwidzyn - Opalenie - Smętowo - Szlachta powstała w roku 1909 jako jednotorowa drugorzędna (Nebenbahn). Wtedy to też powstał most na Wiśle pod Opaleniem (zresztą używany jako kolejowo-drogowy). W czasie I wojny światowej linia była przebudowywana na dwutorową, by uzyskać dodatkowy ciąg transportowy z Berlina do Prus Wschodnich. Elementami tego ciągu miały być odcinki Chojnice - Czersk (dobudowa drugiej pary torów), Czersk - Szlachta - Skórcz - Smętowo - Kwidzyn - Prabuty (dobudowa drugiego toru), Prabuty - Myślice (budowa od podstaw linii dwutorowej), Myślice - Małdyty - Morąg, Morąg - Orneta - Lidzbark - Bartoszyce (dobudowa drugiego toru  [...] Prawdopodobnie Niemcom chodziło o zwiększenie możliwości przerzutowych swoich wojsk z Niemiec właściwych do Prus Wschodnich na wypadek wojny, a także stworzenia alternatywnej linii kolejowej dla szlaku Chojnice-Starogard-Tczew-Malbork.

[...]  W efekcie oddzielenia Prus Wschodnich od Niemiec, Traktat Wersalski - mając na uwadze zachowanie łączności prowincji z resztą państwa - zapewnił Niemcom wolność tranzytu, m.in. kolejowego przez polskie Pomorze, objęte przez polską administrację w styczniu i lutym 1920 r.. Pierwszym dokumentem regulującym zasady niemieckiego tranzytu było Rozporządzenie Rady Ministrów w przedmiocie tymczasowego uregulowania ruchu tranzytowego i sąsiedzkiego między Polską a Niemcami z dn. 1 kwietnia 1920 r., pod którym podpisał się premier Leopold Skulski i minister spraw zagranicznych Stanisław Patek. Rozporządzenie, które weszło w życie już 15 kwietnia 1920 r., przewidywało ustanowienie jednej linii kolejowej dla niemieckich pasażerskich pociągów tranzytowych. Dwie pary pociągów osobowych i jedna parę pociągów pospiesznych kursowały linią Chojnice – Czersk – Smętowo – Kwidzyn, właśnie przez most pod Opaleniem. Towarowe pociągi tranzytowe skierowano na dwie dodatkowe linie kolejowe. Umowa zawarta miedzy Polską a Niemcami 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu (Konwencja Paryska) już nie przewidywała prowadzenia ruchu tranzytowego na linii Smętowo – Kwidzyn, przeznaczając do tego celu inne linie, bardziej odpowiadającym warunkom ruchu pociągów pospiesznych (np. Chojnice – Tczew – Malbork, Piła – Bydgoszcz – Toruń – Iława). Przeniesienie ruchu pociągów tranzytowych z linii Smętowo – Kwidzyn na inne linie, wobec braku komunikacji sąsiedzkiej między Smętowem a Kwidzynem, sprawiło, że odcinek graniczny z mostem przez Wisłę nie był wykorzystywany w ruchu kolejowym.  [...]

  [...]  W 1927 roku podróż koleją ze stolicy Rzeszy - Berlina do Zalewa, w zależności od wyboru połączenia trwała około 9 - 10 godzin. Z pobliskiej Iławy, dokąd prowadziła z Zalewa linia autobusowa były 4 pociągi do Berlina, 1 do Warszawy, 1 do Wrocławia, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka . Z chwilą wybudowania mauzoleum Hindenburga w Olsztynku, nasilenie ruchu osobowego na linii przebiegającej przez Zalewo następowało zwykle w końcu sierpnia, w czasie uroczystości tannenberskich. Jeszcze w sierpniu 1939 roku władze powiatowe rozprowadzały bilety kolejowe na tę uroczystość. Odwołano ją potem jednak ze względu na zbliżającą się wojnę. W okresie II wojny światowej dochodziło do częstych ograniczeń w ruchu pociągów, szczególnie osobowych ze względu na transporty wojskowe. [...]

Jako że wycofujące się wojska niemieckie wysadziły mosty w okolicach Tczewa, ruch kolejowy między Warszwą a Gdynią i Gdańskiem musiał się odbywać okrężną drogą przez Bydgoszcz. Dlategoteż zdecydowano się wskrzesić starą linię  [...]  Oryginalnie wygladała wtedy (1944-45) podróż Wwa - Gdynia. Wwa-Działdowo-Prabuty-Kwidzyn, stamtąd po chwiejącym się drewnianym moście 10 km/godz przez Wisłę, Opalenie, Smętowo, tam "przeprzęganie koni" i przez Tczew do Gdyni. Chyba wkrótce po odbudowie mostów w Tczewie, prowizorkę rozebrano [...]

 

Źródła:

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=120&okno=historia&od=0&do=91

http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm

http://www.petka.pl/wypadki/wypadek_smetowo.htm

http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

Współrzędne wskazują na wiadukt drogowy nad linią Smętowo-Opalenie. Obok znajduje się drugi wiadukt- kolejowy, na którym odbywa się ruch linii 131 Gdynia-Porty.

Kesz to mikro(magnetico) z ołówkiem i logiem- znajduje się pod koordami.

Proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu skrzynki, delikatne postępowanie i staranne odkładanie-zamaskowanie pojemniczka.

Edit: 10.06.12- reaktywacja + nowy opis

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
wiadukt
Log entries: Found 53x Not found 2x Note 3x All entries