Tradycyjna
Trudność zadań: 1.5 z 5.0
Trudność terenu: 2.5 z 5.0
Statystyka skrzynki
Smętowo - wiadukty - OP1FB5

 z serii: zapomniane linie kolejowe na Kociewiu

Właściciel  Sovek

Ta skrzynka należy do geoŚcieżki!

Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)

  link
 Lokalizacja: Polska > Pomorskie
 Typ skrzynki: Tradycyjna
 Wielkość: Mikro
 Status: Gotowa do szukania
 Data ukrycia: 17 września 2009
 Data utworzenia: 18 września 2009
 Ostatnio zmodyfikowano: 20 czerwca 2012
 Waypoint: OP1FB5

Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
musisz się zalogować.

Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka Przyczepiona magnesem Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp Wymagany dodatkowy sprzęt Skrzynka niebezpieczna 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link

Opis   PL  

Jest to pierwsza skrzynka z serii- "Zapomniane linie kolejowe na Kociewiu"

Kesz jest rozwinięciem tematyki zaprezentowanej w mojej innej skrzynce: http://www.opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=7845 

Smętowo Graniczne- to rozległa wieś gminna położona przy magistrali kolejowej Gdańsk-Bydgoszcz. W rzeczywistości są to dwie wsie położone z obu stron torów- Smętowo Graniczne i Czerwińsk. Jedynym wyróżniającym się obiektem jest neogotycki kościół z roku 1904. Rzowój wsi nastąpił po roku 1852 tj. uruchomieniu połączenia kolejowego Gdańska z Bydgoszczą i po roku 1908 tj oddaniu do użytku linii Myślice-Kwidzyn-Smętow-Szlachta. Do momentu wstrzymania ruchu kolejowego na liniach do Opalenia i Skórcza stacja była ważnym węzłem kolejowym.

 [...]  Linia Kwidzyn - Opalenie - Smętowo - Szlachta powstała w roku 1909 jako jednotorowa drugorzędna (Nebenbahn). Wtedy to też powstał most na Wiśle pod Opaleniem (zresztą używany jako kolejowo-drogowy). W czasie I wojny światowej linia była przebudowywana na dwutorową, by uzyskać dodatkowy ciąg transportowy z Berlina do Prus Wschodnich. Elementami tego ciągu miały być odcinki Chojnice - Czersk (dobudowa drugiej pary torów), Czersk - Szlachta - Skórcz - Smętowo - Kwidzyn - Prabuty (dobudowa drugiego toru), Prabuty - Myślice (budowa od podstaw linii dwutorowej), Myślice - Małdyty - Morąg, Morąg - Orneta - Lidzbark - Bartoszyce (dobudowa drugiego toru  [...] Prawdopodobnie Niemcom chodziło o zwiększenie możliwości przerzutowych swoich wojsk z Niemiec właściwych do Prus Wschodnich na wypadek wojny, a także stworzenia alternatywnej linii kolejowej dla szlaku Chojnice-Starogard-Tczew-Malbork.

[...]  W efekcie oddzielenia Prus Wschodnich od Niemiec, Traktat Wersalski - mając na uwadze zachowanie łączności prowincji z resztą państwa - zapewnił Niemcom wolność tranzytu, m.in. kolejowego przez polskie Pomorze, objęte przez polską administrację w styczniu i lutym 1920 r.. Pierwszym dokumentem regulującym zasady niemieckiego tranzytu było Rozporządzenie Rady Ministrów w przedmiocie tymczasowego uregulowania ruchu tranzytowego i sąsiedzkiego między Polską a Niemcami z dn. 1 kwietnia 1920 r., pod którym podpisał się premier Leopold Skulski i minister spraw zagranicznych Stanisław Patek. Rozporządzenie, które weszło w życie już 15 kwietnia 1920 r., przewidywało ustanowienie jednej linii kolejowej dla niemieckich pasażerskich pociągów tranzytowych. Dwie pary pociągów osobowych i jedna parę pociągów pospiesznych kursowały linią Chojnice – Czersk – Smętowo – Kwidzyn, właśnie przez most pod Opaleniem. Towarowe pociągi tranzytowe skierowano na dwie dodatkowe linie kolejowe. Umowa zawarta miedzy Polską a Niemcami 21 kwietnia 1921 r. w Paryżu (Konwencja Paryska) już nie przewidywała prowadzenia ruchu tranzytowego na linii Smętowo – Kwidzyn, przeznaczając do tego celu inne linie, bardziej odpowiadającym warunkom ruchu pociągów pospiesznych (np. Chojnice – Tczew – Malbork, Piła – Bydgoszcz – Toruń – Iława). Przeniesienie ruchu pociągów tranzytowych z linii Smętowo – Kwidzyn na inne linie, wobec braku komunikacji sąsiedzkiej między Smętowem a Kwidzynem, sprawiło, że odcinek graniczny z mostem przez Wisłę nie był wykorzystywany w ruchu kolejowym.  [...]

  [...]  W 1927 roku podróż koleją ze stolicy Rzeszy - Berlina do Zalewa, w zależności od wyboru połączenia trwała około 9 - 10 godzin. Z pobliskiej Iławy, dokąd prowadziła z Zalewa linia autobusowa były 4 pociągi do Berlina, 1 do Warszawy, 1 do Wrocławia, 9 do Olsztyna, 8 do Malborka . Z chwilą wybudowania mauzoleum Hindenburga w Olsztynku, nasilenie ruchu osobowego na linii przebiegającej przez Zalewo następowało zwykle w końcu sierpnia, w czasie uroczystości tannenberskich. Jeszcze w sierpniu 1939 roku władze powiatowe rozprowadzały bilety kolejowe na tę uroczystość. Odwołano ją potem jednak ze względu na zbliżającą się wojnę. W okresie II wojny światowej dochodziło do częstych ograniczeń w ruchu pociągów, szczególnie osobowych ze względu na transporty wojskowe. [...]

Jako że wycofujące się wojska niemieckie wysadziły mosty w okolicach Tczewa, ruch kolejowy między Warszwą a Gdynią i Gdańskiem musiał się odbywać okrężną drogą przez Bydgoszcz. Dlategoteż zdecydowano się wskrzesić starą linię  [...]  Oryginalnie wygladała wtedy (1944-45) podróż Wwa - Gdynia. Wwa-Działdowo-Prabuty-Kwidzyn, stamtąd po chwiejącym się drewnianym moście 10 km/godz przez Wisłę, Opalenie, Smętowo, tam "przeprzęganie koni" i przez Tczew do Gdyni. Chyba wkrótce po odbudowie mostów w Tczewie, prowizorkę rozebrano [...]

 

Źródła:

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=120&okno=historia&od=0&do=91

http://www.kaczorek.easyisp.pl/pisz/fort/opale001.htm

http://www.petka.pl/wypadki/wypadek_smetowo.htm

http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm

http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=571&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

Współrzędne wskazują na wiadukt drogowy nad linią Smętowo-Opalenie. Obok znajduje się drugi wiadukt- kolejowy, na którym odbywa się ruch linii 131 Gdynia-Porty.

Kesz to mikro(magnetico) z ołówkiem i logiem- znajduje się pod koordami.

Proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu skrzynki, delikatne postępowanie i staranne odkładanie-zamaskowanie pojemniczka.

Edit: 10.06.12- reaktywacja + nowy opis

Dodatkowe informacje  

Musisz być zalogowany aby zobaczyć dodatkowe informacje

Obrazki/Zdjęcia

wiadukt
wiadukt

Wpisy do logu    {{found}} 23x {{not_found}} 2x {{comment}} 2x    Wszystkie wpisy do logu Wszystkie wpisy   Wpis do logu Nowy wpis  

1305198 19 czerwca 2014 19:10 Morris.EK (user activity2) - Znaleziona

Mój pierwszy kesz spodobało mi się taka forma zabawy związanej z internetem na świeżym powietrzu. Polecam poszukać naprawdę jest w ciekawym miejscu.

Ostatnio edytowany 20 czerwca 2014 11:06 przez użytkownika Morris.EK - w całości zmieniany 2 razy.

1304199 19 czerwca 2014 19:10 Onix6 (user activity1) - Znaleziona

Mój pierwszy kesz, ciekawy pomysł, jestem zadowolony ;)

1075760 23 listopada 2013 17:16 Draqu (user activity2) - Znaleziona

Mój pierwszy kesz. Długo się tam wybierałem i nareszcie się zebrałem i poszedłem:)Znalezienie zajęło mi chwilę. Pomysł na miejsce świetny :)

1020725 28 września 2013 23:00 Rekomendacja elmodemonico (user activity140) - Znaleziona

To miała być wisienka na torcie dzisiejszej nocnej eskapady z piterpiel i tak było!!! Uwielbiam takie miejsca i takie skrzynki! Miejsce znakomite, był też dreszczyk emocji:)Pozdrawiamy założyciela i chcemy więcej takich! 

941113 26 lipca 2013 21:09 Rekomendacja swistaki83 (user activity202) - Znaleziona

Super patent, super keszyk. Trochę nam zajęło zanim go znaleźliśmy, ale było warto.