Px49 to nic innego jak zmodernizowany Px48 z przeznaczeniem dla Jugosławii. Państwo to zamówiło w Chrzanowie 12 takich parowozów, z czego zbudowano 10. Istotną zmianą względem Px48 było palenisko przystosowane do palenia lignitem, niskokalorycznym węglem występującym na Bałkanach oraz drewnem. Zamontowano też oświetlenie elektryczne produkcji amerykańskiej, które znalazło się w Polsce dzięki dostawom UNRA. Tymczasem polskie parowozy wciąż miały oświetlenie naftowe, zmieniane na elektryczne głównie w latach 60-tych XXw. Tak się jednak złożyło że przywódca Jugosławi Tito postanowił iść do komunizmu własną drogą w wyniku czego pozostałe kraje demokracji ludowej pod naciskiem ZSRR zerwały z nim stosunki handlowe. Wobec tego gotowe parowozy w 1949r. zakupiło Ministerstwo Komunikacji i przesłało na Kujawskie Koleje Dojazdowe. Jak się okazało parowozy które zostały tam dostarczone były poważnie zdekompletowane. Brakowało elementów przegrzewaczy pary oraz tendrów. Miejscowe warsztaty poradziły sobie z tym problemem, zakładając zagłuszki na komory przegrzewaczy, a tendry pozyskano z własnego demobilu. W końcu nadeszły oryginalne elementy, mimo to nowe tendry z Chorzowa przy jeździe tendrem naprzód miały tendencje do wykolejania się. Do dziś z 10 zbudowanych ocalało 5.