Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Kp4 - OP8WUH
Owner: Psikiszek
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 176 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 31-10-2018
Date created: 31-10-2018
Date published: 09-11-2018
Last modification: 09-11-2018
24x Found
0x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
34 visitors
17 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: wzorowy
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

    Kp4 to konstrukcja radziecka oznaczona jako P24 wdrożona do produkcji w 1941r. ale z racji napadu III Rzeszy na ZSRR wyprodukowano zaledwie 9 sztuk. Fabryka w której powstały została przeniesiona na Syberię i zmieniono jej produkcję na wojenną, ale lokomotywy dalej służyły na radzieckich torach. Lokomotywa okazała się niezbyt udaną konstrukcją, wobec czego poprawiono szereg elementów i tak narodził się typ PT4. W 1944r. po zawarciu rozejmu ZSRR z Finlandią,  w ramach odszkodowań wojennych, ta ostatnia miała wyprodukować dla Rosjan 570 sztuk parowozów PT4. Fińscy inżynierzy wprowadzili własne poprawki i nowa lokomotywa otrzymała oznaczenie K. I właśnie w tej ostatniej serii ZSRR zaczęło zlecać budowę parowozów trzem krajom demokracji ludowej. Wyprodukowane w Polsce miały oznaczenie Kp, z Czechosłowacji i Węgier odpowiednio Kcz i Kw. W Polsce produkcją lokomotywy zajęła się Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie. Z szczątkowo zachowanych dokumentów wynika że dla ZSRR wyprodukowano co najmniej 760 sztuk. Odbiorcami były też Chiny - 100 sztuk i KRLD - 10 sztuk. W Polsce było eksploatowanych zaledwie 20 sztuk tej maszyny. Sześć z nich było używane przez ZKL Cisna. I to właśnie w Bieszczadach możemy obejrzeć czynny egzemplarz, choć ten nie jeździł po górskich szlakach, a na terenie Cukrowni Kruszwica i został zakupiony przez Bieszczadzką Kolejkę Leśną ( która po części jest spadkobiercą ZKL Cisna) w 2007r. Do dnia dzisiejszego to najliczniej produkowana seria lokomotyw wąskotorowych na świecie.

   Kp4 w czasie pracy korzystały z tendra. W Polsce ich dostawcą był Pafawag z Wrocławia. Parowozy dla ZSRR miały być opalane głównie drewnem, dla Chin węglem co wiązało się z różną budową iskrochronu w kominie. Przystosowano je do pokonywania łuków o promieniu 40m. Druga oś przesuwała się o 5mm. na stronę, a trzecia miała koła bez obrzeży i to właśnie na nią bezpośrednio przechodziła moc z silnika. Silnik generował 180 KM i rozpędzał lokomotywę do 35km/h. 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
w miejscu rękawiczek
Log entries: Found 24x Not found 0x Note 0x All entries