Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most kolejowy w Parzniewie - OP8L0N
nad rzeką Zimna Woda
Właściciel: Pan_Pawełek
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 0 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 26-02-2017
Data utworzenia: 25-02-2017
Data opublikowania: 26-02-2017
Ostatnio zmodyfikowano: 03-04-2019
46x znaleziona
5x nieznaleziona
8 komentarze
watchers 5 obserwatorów
267 odwiedzających
32 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bamba, choooch, madzix-13, Psikiszek, Robcon, Serengeti
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Pierwszy most kolejowy w Parzniewie powstał w 1844 roku przy okazji budowy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

 

Most w czasie pierwszej wojny światowej.

W czasie pierwszej wojny światowej uległ totalnemu zniszczeniu. Znalazłem bardzo ciekawy opis zniszczeń mostu w książce Cezarego Jellenta pod tytułem „Wielki zmierzch”. Książka ta jest pisana w formie pamiętnika, zamieszczony fragment jest z 24 października 1916 roku.

„Tak szczęśliwie się złożyło, że był śród nas bliski znajomy zwiadowcy stacji Pruszków. Pozwolono nam skorzystać z pociągu, który szedł jeszcze trzy wiorsty dalej w stronę Brwinowa, mianowicie aż do mostu kolejowego. Ten, wysadzony pyroksyliną z posad, dość fantastycznie ku niebu wystawiał żelazne swe wiązania i poręcze. Był to w ogólności szkielet olbrzymiego żelaznego zwierza, unoszący się nad przepaścią jakby do ogromnego skoku. Porwał uprzęże, które go przytrzymywały, sterczał ogromnymi ostrymi gnatami w dal, a popręgi z żelaza wisiały pęknięte, jak gdyby były tylko skórzane, lub nawet zwinęły się jak taśmy.”

 

Most w czasie drugiej wojny światowej.

12 września nad ranem 28 Dywizja Piechoty odbiła Brwinów z rąk Niemców i zaczęła przemieszczać się wzdłuż torów z zamiarem przebicia się do Warszawy. Niedługo po przekroczeniu rzeki Zimna Woda napotkali silny opór niemieckiej 4 Dywizji Pancernej. Tak powstał główny front bitwy pod Brwinowem. Polacy po całodziennej, krwawej i zaciętej walce musieli się wycofać.

W 2012 i 2016 roku odbyły się rekonstrukcje bitwy pod Brwinowem na łące nieopodal mostu. Oto linki do filmików Brwinowskiego Ośrodka kultury, które pokazują te wydarzenia.

Rekonstrukcja w 2012 roku (dwie części):

https://www.youtube.com/watch?v=gORzfUbeF1E
https://www.youtube.com/watch?v=YaYXRHW-5Nc&t=35s

Rekonstrukcja w 2016 roku:
https://www.youtube.com/watch?v=w00vlxyrRMA

 

Katastrofa kolejowa

W kwietniu 1960 roku, na odcinku między mostem, a stadionem miejskim w Brwinowie wykoleił się pociąg towarowy.

 

Cach

Nie wchodź na tory.

Cach na kordach. Wejdź na piąty schodek i zacznij macać

 

Obrazki/zdjęcia
stary most 1
stary most 2
stary most 3
Wpisy do logu: znaleziona 46x nieznaleziona 5x komentarz 8x Obrazki/zdjęcia 3x Wszystkie wpisy Galeria