Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolejowy spacer dawnym torowiskiem - OP8HHW
Właściciel: LadyMoon
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 68 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 31-07-2016
Data utworzenia: 31-07-2016
Data opublikowania: 31-07-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 11-11-2022
14x znaleziona
5x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 4 obserwatorów
201 odwiedzających
12 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bamba, Charon7, Kisa-chan, Serengeti, twasko
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 Mapka ukazująca dawny przebieg linii do Kokoszek, pokrywający się nieco z wybudowaną później, w 1930r. magistralą węglową na Śląsk czyli obecną linią Gdynia -Kościerzyna.

 

Linia Gdynia – Kokoszki, choć niezbędna do połączenia kolejowego z portem w Gdyni, od początku sprawiała duże trudności. Znaczne różnice wysokości, ciasne łuki i trudny teren – to problemy nie tylko budowy linii, ale także późniejszej eksploatacji.

Po zakończeniu I wojny światowej w listopadzie 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, ale granice jej nadal się kształtowały. Postanowieniem traktatu wersalskiego w czerwcu 1919 r. uzyskała też dostęp do morza, co oficjalnie nastąpiło w lutym następnego roku. Własnego portu morskiego jednak nie miała. Porty w Pucku i na Helu były tylko rybackie. Powstałej z niewoli Polsce przyznano uprawnienia w utworzonym Wolnym Mieście Gdańsku, w tym korzystanie z portu i komunikacji kolejowej. Jednak władze Gdańska sprawowane przez Niemców utrudniały Polakom korzystanie z ich uprawnień na terenie Wolnego Miasta Gdańska. Zaistniała zatem potrzeba zbudowania własnego portu na czysto polskim terytorium. 

Potrzebne połączenie z morzem 

Wybór już w 1920 r. padł na Gdynię, gdyż to miejsce uznano za najbardziej odpowiednie. W przyszłości miało się stać wielkim portem II Rzeczpospolitej i dlatego pilną sprawą było zapewnienie nowego dobrego połączenia komunikacyjnego Gdyni z resztą kraju. Jedyne, a zarazem niedogodne z polityczno-administracyjnego punktu widzenia, połączenie kolejowe z maleńką wówczas stacją w Gdyni prowadziło przez obszar Wolnego Miasta Gdańska. Przy nieuregulowanych stosunkach młodego państwa polskiego z Wolnym Miastem, a zwłaszcza przy pozostawaniu ciągle otwartej sprawy przejęcia kolei Wolnego Miasta przez zarząd polski, wybudowanie nowej linii kolejowej w kierunku morza stawało się bezwzględną koniecznością. Dostrzegając wagę zagadnienia, sejm 18 lutego 1920 r. przyjął ustawę o budowie nowej linii skierowanej na wybrzeże z pominięciem terytorium Wolnego Miasta Gdańska. Miała ona przede wszystkim w nadchodzących latach zapewnić obsługę transportem kolejowym coraz intensywniej rozbudowującej się Gdyni. 

W projekcie zakładano, że będzie to linia jednotorowa dowiązana w Kokoszkach do oddanego w zaborze niemieckim na krótko przed I wojną światową, tj. 1 maja 1914 r., odcinka Gdańsk Wrzeszcz – Stara Piła (linii nazwanej nawet później Kaszubskim Expressem, niem. Kaschubenexpress). Z Kokoszek miała zostać skierowana na północ przez Osowę do Gdyni, która uzyskałaby w ten sposób połączenie z siecią Pomorza, a dalej z resztą kraju. Połączenie to, niestety, miało być linią łamaną przez Kartuzy i Kościerzynę. Nie spełniało całkowitych wymagań zarówno co do możliwości sprawnego transportowania większej ilości towarów, jak i uruchomiania szybkich połączeń pasażerskich. Wśród niedogodności m.in. w Kartuzach miała następować zmiana czoła pociągów. 

Wszystkie prace wykonywano ręcznie 

Budowę linii zlecono poznańskiemu Towarzystwu Robót Inżynieryjnych, prowadzącemu początkowo także prace przy budowie portu gdyńskiego i rozbudowie stacji gdyńskiej. Prace na linii ruszyły 20 listopada 1920 r. Już wiosną 1921 r. rozpoczęto roboty ziemne. Prowadził je inżynier Jan Śmidowicz. Oprócz linii Kokoszki – Gdynia budował też dworzec kolejowy w Gdyni i liczne budowle hydrotechniczne oraz drogę na Oksywie.

Linię budowano w trudnych warunkach terenowych – wszystkie prace wykonywano ręcznie, zatrudniono do nich 1800 miejscowych robotników. Przy budowie linii zużyto 1840 m³ betonu. Znaczna różnica wysokości między Gdynią a Kokoszkami, zwłaszcza na odcinku Gdynia – Osowa, wymagała zastosowania spadków dochodzących do 15 promili oraz łuków, których najmniejsze promienie miały 300 m. Stanowiło to oczywiste ograniczenia w przypadku uruchamiania ciężkich pociągów towarowych do portu. Problemy sprawiał także podmokły teren oraz cieki wodne, w związku z czym konieczne było wybudowanie wielu przepustów. Światło niektórych wyniosło 4 m. W sumie na linii wzniesiono 29 obiektów inżynieryjnych. 

Znaczna część linii poprowadzona została w dolinie rzeki Kaczej od Gdyni aż po Osowę. W Osowej osiągnęła wysokość 158 m n.p.m. Przeznaczona była do prowadzenia ciężkiego ruchu towarowego (jako nawierzchni użyto ciężkich szyn) oraz pasażerskich pociągów dalekobieżnych.

W Wielkim Kacku i w Osowie wybudowano dodatkowo dworce do obsługi pociągów podmiejskich.


   
Inauguracja nowej linii 

Pierwszy pociąg przejechał nową linią (długości 26 km) 10 listopada 1921 r. Oficjalna uroczystość otwarcia odbyła się w Gdyni 20 listopada. Tego dnia stację w Gdyni przybrano w zieleń i flagi narodowe. Na uroczystość przybyli premier Antoni Ponikowski i minister kolei żelaznych dr Bolesław Sikorski oraz komisarz generalny RP w Gdańsku Leon Pluciński. Gości na stacji w Gdyni powitał wojewoda pomorski Jan Brejski. Orkiestra Marynarki Wojennej odegrała hymn państwowy. Minister Sikorski podkreślił szczególne znaczenie wybudowanej linii kolejowej.

 

Reprodukcja z książki Henryka Jursza "Koleją z Kokoszek do Gdyni" - wiadukt niedaleko Krykulca najprawdopodobniej w dniu przejazdu technicznego.

 

Linia do likwidacji 

Do 1922 r. z Gdyni do Kokoszek kursowała tylko jedna para pociągów mieszanych pasażersko-towarowych. Potem liczba kursów wciąż wzrastała, w tym i oddzielnych pociągów pasażerskich. 

Dość niekorzystne położenie linii w planie i w profilu powodowało, że czas jazdy pociągu między Gdynią a Kokoszkami wynosił prawie półtorej godziny. Parametry te zadecydowały o szybkim zakończeniu eksploatacji. W 1930 r. zbudowana została na Pomorzu linia Śląsk – Porty (od Maksymilianowa do końca). Odcinek torów między Gdynią i Osową został położony od nowa (jako dwutorowy) równolegle do toru z 1921 r. W nowym miejscu wybudowano również nową stację w Osowej, do której w miejscowości Owczarnia połączono krótkim, trzykilometrowym odcinkiem toru pozostały fragment linii Kokoszki – Gdynia. 

W wyniku II wojny światowej granice się zmieniły, w związku z czym niektóre linie zostały zlikwidowane. Na początku wojny 1939 r. Wolne Miasto Gdańsk i linię Kokoszki – Gdynia wcielono do Niemiec. Pod koniec wojny w 1945 r. linia znów wróciła do Polski, do naszego kraju włączono również obszar byłego Wolnego Miasta. Wśród zlikwidowanych linii w wyniku wojny w latach 1944-45 znalazła się linia Gdańsk – Kokoszki.  

Po wojnie w 1960 r. na trasie Kokoszki – Gdynia (między Kokoszkami a Osową) powstał nowy przystanek kolejowy Klukowo. W 1971 r. stację Kokoszki (obecnie Gdańsk Kokoszki) rozbudowano, ale 15 lipca 1973 r. odcinek Kokoszki – Osowa (obecnie Gdańsk Osowa) został zamknięty. W 1973 r. zamknięto także odcinek Stara Piła – Kokoszki.

 

Jest to moja ukochana linia, którą uwielbiam się przechadzać, ciągle badać ją czy po prostu odpoczywać na niej. Zawsze odkrywam tam coś nowego.

Tym razem zapraszam na mały multi - spacer fragmentem dawnego torowiska.

Współrzędne wskazują szlaban i tam w jego pobliżu ( ok. 7 m na lewo)  szukaj pierwszej wskazówki.

Drugiej wskazówki też szukaj po lewej stronie, kilka metrów poniżej Twojej trasy.

Reszta informacji do odnalezienia w terenie.

Maskuj po sobie porządnie!

POWODZENIA!

 

Edycja, 11.11.2022

Kesz po serwisie wraca do gry.

2 etap w nowej wersji idealnie nawiązuje do likwidacji linii w tekście powyżej.

Zapraszam do podejmowania !

 

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Mapka
Finał - gdzieś tam...
2 etap - spojler
Wpisy do logu: znaleziona 14x nieznaleziona 5x komentarz 0x Wszystkie wpisy