Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Szlakiem nierozwiniętych torów - OP8ETC
z dawnych projektów
Owner: agnostos
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 148 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 26-03-2016
Date created: 11-03-2016
Date published: 26-03-2016
Last modification: 17-03-2023
7x Found
2x Not found
0 notes
watchers 3 watchers
42 visitors
6 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Nature  Monumental place  Password needed to post log entry! 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Już Niemcy w czasie wojny na dopiero co włączonych do Rzeszy terenach planowali rozbudowę infrastruktury. Raz, że dla potrzeb wojennych, rozwinięta sieć dróg i linii kolejowych była bardziej odporna na działania dywersyjne i ataki z powietrza. Linie rokadowe umożliwiały objazd głównych celów ataków przeciwnika. Taka do dziś okrąża od wschodu Warszawę linia kolejowa. A planowany odcinek torów z Brus przez Kosobudy, Brodę, Osowo i Karsin pozwalałby łatwo przenieść ruch z linii Chojnice - Kościerzyna na linię Czersk - Kościerzyna i dalej do Gdyni.

Nie wiem, czy dokładnie taki był plan militarny Niemców, ale celowość industrializacji zapecza, sensowne wykorzystanie jeńców i miejscowej siły roboczej w czasie wojny było działaniem perspektywicznym. Rzeczywistość zapewne przerosła ambitne plany budowniczych Hitlera. Wytyczono trasę, zrównano teren na odcinku Kosobudy wyb. przez Brodę w stronę Osowa, usypano tam gdzie konieczne nasypy i na tym zakończyło się przedsięwzięcie.

Jeszcze po wojnie władze PRL próbowały odświeżyć pomysł planując tym samym traktem poprowadzić szosę. Zdążono jeszcze na mapie topograficznej z 1955 roku nanieść przebieg przedsięwzięcia. Ale to już było wszystko. Równoległa szosa z Kosobud do Czerska powstała, a odcinek na Osowo porósł lasem...

Kesz ukryty w omszonym pniu kilka kroków na północ od końca nasypu przed Osowem. Tu powinien być zaprojektowany mostek nad rowem biegnącym z pobliskiego bagienka przez łąki. Współrzędne zmierzone kilkanaście metrów wcześniej na nasypie, który tam przecina droga odchodząca od współczesnego traktu z Brody do Osowa.

Hasło do skrzynki znajdziemy kilkaset metrów w stronę Brody, gdzie drogowskaz na skrzyżowaniu dróg informuje podróżnych o potencjalnym celu podróży. Hasło to nazwa miejscowości, której brakuje na drogowskazie.

 

Info dla rowerzystów od Brody do drogowskazu (ok. 1 km) można zamiast piaszczystej drogi wybrać ścieżkę na szlaku (patrz foto). W suche lato warto...

Additional waypoints
Stage Symbol Type Coordinates Description
Physical point --- Tu odkryjesz hasło.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
mapa
Widok z kordów w stronę Brody
Koniec nasypu
W środku
Widok od kecza
Drogowskaz
Ścieżka
Log entries: Found 7x Not found 2x Note 0x All entries Show deletions