Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Szlakiem nierozwiniętych torów - OP8ETC
z dawnych projektów
Właściciel: agnostos
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 148 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 26-03-2016
Data utworzenia: 11-03-2016
Data opublikowania: 26-03-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 17-03-2023
7x znaleziona
2x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
42 odwiedzających
6 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Już Niemcy w czasie wojny na dopiero co włączonych do Rzeszy terenach planowali rozbudowę infrastruktury. Raz, że dla potrzeb wojennych, rozwinięta sieć dróg i linii kolejowych była bardziej odporna na działania dywersyjne i ataki z powietrza. Linie rokadowe umożliwiały objazd głównych celów ataków przeciwnika. Taka do dziś okrąża od wschodu Warszawę linia kolejowa. A planowany odcinek torów z Brus przez Kosobudy, Brodę, Osowo i Karsin pozwalałby łatwo przenieść ruch z linii Chojnice - Kościerzyna na linię Czersk - Kościerzyna i dalej do Gdyni.

Nie wiem, czy dokładnie taki był plan militarny Niemców, ale celowość industrializacji zapecza, sensowne wykorzystanie jeńców i miejscowej siły roboczej w czasie wojny było działaniem perspektywicznym. Rzeczywistość zapewne przerosła ambitne plany budowniczych Hitlera. Wytyczono trasę, zrównano teren na odcinku Kosobudy wyb. przez Brodę w stronę Osowa, usypano tam gdzie konieczne nasypy i na tym zakończyło się przedsięwzięcie.

Jeszcze po wojnie władze PRL próbowały odświeżyć pomysł planując tym samym traktem poprowadzić szosę. Zdążono jeszcze na mapie topograficznej z 1955 roku nanieść przebieg przedsięwzięcia. Ale to już było wszystko. Równoległa szosa z Kosobud do Czerska powstała, a odcinek na Osowo porósł lasem...

Kesz ukryty w omszonym pniu kilka kroków na północ od końca nasypu przed Osowem. Tu powinien być zaprojektowany mostek nad rowem biegnącym z pobliskiego bagienka przez łąki. Współrzędne zmierzone kilkanaście metrów wcześniej na nasypie, który tam przecina droga odchodząca od współczesnego traktu z Brody do Osowa.

Hasło do skrzynki znajdziemy kilkaset metrów w stronę Brody, gdzie drogowskaz na skrzyżowaniu dróg informuje podróżnych o potencjalnym celu podróży. Hasło to nazwa miejscowości, której brakuje na drogowskazie.

 

Info dla rowerzystów od Brody do drogowskazu (ok. 1 km) można zamiast piaszczystej drogi wybrać ścieżkę na szlaku (patrz foto). W suche lato warto...

Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
Punkt fizyczny --- Tu odkryjesz hasło.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
mapa
Widok z kordów w stronę Brody
Koniec nasypu
W środku
Widok od kecza
Drogowskaz
Ścieżka