Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
SKM Gdańsk Główny - OP8EDS
Właściciel: Charon7
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 4 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 14-02-2017
Data utworzenia: 13-02-2016
Data opublikowania: 14-02-2017
Ostatnio zmodyfikowano: 26-06-2022
82x znaleziona
11x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 4 obserwatorów
371 odwiedzających
61 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
3 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Grazka, irekz, tuchlin
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Szybka skrzynka 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Pierwsza linia Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port, Linia kolejowa nr 249

Początki kolei w Gdańsku

Kolej dotarła do Gdańska 19 lipca 1852 w ramach budowy sieci połączeń Pruskiej Kolei Wschodniej. Początkowo kończyła się tu jedynie linia z Tczewa. Linia w stronę Sopotu i Wejherowa została zbudowana w 1870 i łączyła Stargard z Gdańskiem. Obecnie są to linie 9 i 202. Ponadto z Gdańska Wrzeszcza odchodziła linia do Starej Piły a stamtąd dalej do Kartuz, a z rejonu Bramy Żuławskiej - kolej wąskotorowa w kierunku Sztutowa i Giemlic.

W 1912 rozpoczęto budowę osobnych torów położonych wzdłuż linii kolejowej Gdańsk – Wejherowo, przeznaczonych do ruchu podmiejskiego na odcinku Gdańsk Główny – Sopot. W tym celu dokonano rozbiórki szeregu położonych na planowanych torach lub w ich sąsiedztwie budynków oraz dokonano przebudowy stacji. Prace jednak przerwał wybuch pierwszej wojny światowej

Podczas odbudowy Gdańska i Gdyni ze zniszczeń wojennych, wraz z odbudową infrastruktury portowej i stoczniowej, ze względu na sprzyjające warunki geograficzno-urbanistyczne podjęto decyzję o stworzeniu linii kolei miejskiej.

W ramach reparacji wojennych z Niemiec dostarczono do Polski elektryczne wagony berlińskiej S-Bahn, zasilane nietypowym na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego, za pomocą tzw. trzeciej szyny. Tabor ten stanowiły ET165, ET166 i ET167, które zostały ewakuowane przed bombardowaniami z Berlina i skierowane na Dolny Śląsk i Pomorze. Było ich 189 szt., zwane były potocznie „Modrakami

Po II wojnie światowej jako pierwszą oddano do ruchu lokalną linię Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port. Pomimo braku wykwalifikowanych kadr oraz problemów z zaopatrzeniem w urządzenia niezbędne do eksploatacji trakcji elektrycznej, linia rozpoczęła funkcjonowanie 4marca 1951. W początkowych miesiącach funkcjonowania linii wykorzystywane były prostowniki odzyskane z okrętów podwodnych. Zainstalowana sieć trakcyjna przygotowana była od razu do późniejszego przejścia na standardowe napięcie 3000 V.

Historia linia kolejowej nr 249

Linia została uruchomiona w 1867, doprowadzona od nieistniejącej już stacji Gdańsk Brama Nizinna. Rozwój gdańskiego portu był uzależniony od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. 10 lipca 1865 rozpoczęto budowę jednotorowej linii kolejowej (z wieloma obiektami inżynieryjnymi i z pomocą saperów), do użytku została oddana 1 października 1867. W Śródmieściu został zbudowany nieistniejący obecnie dworzec Gdańsk Brama Wyżynna.

Linia rozpoczyna się na przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Główny. Biegnie razem z linią nr 250 i linią nr 202. Przed przystankiem SKM Gdańsk Politechnika linia skręca na północ. Przecina wiaduktem Węzeł Kliniczna. Kończy się na stacji Gdańsk Nowy Port.

Przed wybudowaniem w latach 70. Portu Północnego w Gdańsku, większość towarów była przeładowywana w Nowym Porcie. Linia 249 była więc kolejowym połączeniem z portem. Pracownicy portu dojeżdżali nią do pracy. Po zelektryfikowaniu w 1951, linia była wykorzystywana także jako trasa Szybkiej Kolei Miejskiej. W 2002 roku połączenie to zostało skrócone do Gdańska Brzeźna, a w 2005 zawieszone.

 

O keszu:

Ustaw się w takiej pozycji, abyś miał taki widok na perony (jak na zdjęciu nr 3),

z których kiedyś odjeżdżały SKMki do Nowego Portu.

Kesza masz przed sobą "na wyciągnięcie ręki", tuż za płotem, nisko, poziom gruntu.

Nie spal miejscówki, bądź dyskretny.

Zamaskuj pojemnik po sobie, żeby nic nie wystawało.

Powodzenia w szukaniu!!

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
Nieistniejący dworzec Gdańsk Brama Wyżynna
Widok na perony
Fot.3 - Szukaj za płotem nisko, na wyciągnięcie ręki