Brytyjski marynista Owen Rutter pisał, że Kromań „jest klasą dla siebie u wschodnich wybrzeży Anglii Zaatakowany przez samoloty, strzela ze wszystkiego oprócz komina”. Statek handlowy pod dowództwem Tadeusza Dybka po wybuchu wojny w niecodziennych okolicznościach stał się czymś w rodzaju krążownika handlowego i prawdopodobnie najsilniej uzbrojonym polskim okrętem, którego załoga z powodzeniem walczyła z niemieckim lotnictwem zaliczając przynajmniej kilka zestrzeleń. Na pokładzie zamontowany był nawet prożektor, pneumatyczny moździerz przeciwlotniczy! Tu przechodzimy do sedna, wśród załogi znajdowała się kobieta, źona kapitana, dla której wystarał się o pozwolenie na uczestniczenie w rejsach. Była to pochodząca z Czerniejewa Irena Dybek.
Irena nie tylko uczestniczyła w rejsach ale aktywnie broniła statku, zasłynęła z umiejętności artyleryjskich i celnego oka do tego stopnia, że załoga, ale również Brytyjczycy nadali jej przydomki Perły Oceanu i Pierwszej Damy Floty Atlantyckiej. Pierwszy Lord Admiralicji Albert Aleksander miał wystosować pismo gratulacyjne i złożyć je na ręce gen. Władysława Sikorskiego. Kromań przetrwał wojnę i choć zatonął w listopadzie 1945 roku po wpłynięciu na minę, to wszyscy członkowie załogi wyszli z tego bez szwanku.
Więcej na ten temat:
W centrum Czerniejewa ustawiony został obelisk upamiętniający Irenę Dybek (waypoint), zaś skrzynka - mały klipsiak - została ukryta na kordach, w pobliskim obiekcie małej architektury.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Interesujące miejsce | --- | Obelisk |