Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most kolejowy w Krzepicach - OP88XK
rocznik 1926
Właściciel: sajmon
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 215 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 01-05-2015
Data utworzenia: 04-05-2015
Data opublikowania: 04-05-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 13-12-2020
20x znaleziona
7x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 3 obserwatorów
38 odwiedzających
17 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W okresie międzywojennym ważną częścią gospodarki odrodzonej Polski było wydobycie węgla i dochody z jego eksportu. Na mocy Konwencji Genewskiej i Traktatu Wersalskiego towary pochodzące z Górnego Śląska miały zagwarantowany przez Niemców zbyt i zwolnienie z cła do 1925 roku. Niemcy były też zobowiązane do przyjmowania 6 mln ton węgla górnośląskiego. Jednak takie powiązanie ekonomiczne było na dłuższą metę niekorzystne politycznie, dlatego rząd szukał nowych rynków zbytu. Eksport miał być prowadzony drogą morską, co wiązało się z modernizacją i budową linii kolejowych ze Śląska w kierunku północnym. W wyniku wybuchu „wojny celnej” 16 czerwca 1925 r. zamknięta została dla polskich towarów linia prowadząca przez niemiecki Kluczbork. 23 czerwca 1925 r. sejm podjął uchwałę o budowie linii kolejowej Kalety – Podzamcze omijającej tereny niemieckie. Zobowiązano się w ciągu dwóch lat (do końca 1927 r.) oddać linię do użytku. Roboty budowlane pod kierownictwem inż. Józefa Nowkuńskiego rozpoczęto już w sierpniu 1925 r.

 mapa przebiegu linii

 

Tymczasowy ruch na nowej linii otwarto 6 listopada 1926 r. już w trakcie prac przystosowując ją do zwiększonego ruchu pociągów. Na trasie ułożono jeden tor, jednak wszystkie obiekty inżynieryjne i podtorze przygotowane były na dwa tory. Początkowo linia wykorzystywana była tylko na potrzeby przewozu węgla na eksport, dopiero 1 kwietnia 1927 r. uruchomiono przewozy osobowe. Nowowybudowana linia miała jednak charakter tymczasowy, gdyż już w jej trakcie budowy przystąpiono do opracowywania koncepcji Magistrali Węglowej łączącej jak najkrótszą trasą Śląsk z Gdynią.

 most w budowie

Jednym z wybudowanych wtedy obiektów jest most nad Liswartą w Krzepicach.

Trzyprzęsłowy o konstrukcji stalowej o rozpiętości 69,9 m.

Widok ogólny z projektu

Według projektu do budowy zużyto m in. ok. 710 m3 betonu oraz ok. 150 ton żelaznych dźwigarów. Koszt budowy miał wynieść nieco ponad 200 000 zł (tona węgla kosztowała wtedy ok. 15 zł, ,robotnik zarabiał ok. 1 zł/godz).

 próby obciążeniowe

 Korzystałem z opracowania "Magistrala Węglowa. Śląsk-Porty". W opisie wykorzystałem zdjęcia z dokumentów udostępnionych w Izbie Tradycji w Herbach Nowych.


KESZ ukryty w konstrukcji mostu, jednak nie trzeba na nią wchodzić! Wyższe osoby powinny bez problemu sięgnąć, niższe... albo stołek, albo ktoś do pomocy ;)

Na miejsce można dojechać autem od południowej strony.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
tam leży
Wpisy do logu: znaleziona 20x nieznaleziona 7x komentarz 1x Wszystkie wpisy