Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Nowobramska w Słupsku - OP86CS
Brama Nowa i słupski tramwaj
Właściciel: Klucken
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 22 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 19-12-2014
Data utworzenia: 19-12-2014
Data opublikowania: 19-12-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 18-02-2017
47x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
4 odwiedzających
39 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Potrzebny kompas  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Ulica Nowobramska powstała na początku XIV wieku. Kilkadziesiąt lat później na zachodnim krańcu ulicy postawiono Nową Bramę, która strzegła szlaku prowadzącego do Szczecina. Tym sposobem ulica stała się główną arterią Słupska, prowadzącą do rynku i starego ratusza. Zabudowa ulicy Nowobramskiej spłonęła w marcu 1945 roku, a stojące tu bloki mieszkalne postawiono w latach 60. XX wieku.

Brama Nowa zbudowana w XIV w. w stylu gotyckim, na rzucie prostokąta (12,3 x 10,5 m), trójkondygnacyjna, z ostrołukowym otworem przejazdu. Elewacje wyższych kondygnacji wydzielone fryzami.  Jedna z trzech głównych średniowiecznych bram miejskich. Zamykała ona wjazd do miasta z kierunku Sławna, Darłowa i Szczecina. W 1477 r. pożar strawił szczyty i dwuspadowy dach bramy. Około 1650 r. bramę zwieńczono barokowym hełmem a w 1724 r. przykryto ją czterospadowym dachem namiotowym z latarnią. W latach 1724 - 1755 urządzono tu więzienie karne oraz Dom Pracy Przymusowej - przędzalnię wełny, w której zatrudniono żebraków, włóczęgów i Cyganów. W 1836 r. poszerzono przejazd i odnowiono elewację zachodnią bramy. Od połowy XIX w. do I wojny światowej brama była użytkowana jako warsztaty wojskowe. W 1924 r. zlokalizowano tu muzeum regionalne. Funkcje muzealne brama pełniła do 1965 r. Nowa Brama przetrwała ostrzał artylerii starego miasta w Słupsku, dokonany przez Armię Czerwoną już po przejściu frontu w 1945 roku. Obecnie w bramie ma siedzibę Galeria Pracowni Sztuk Plastycznych „Nowa Brama".

Tramwaje jeździły w Słupsku od 1910 do 1959. Początkowo działały dwie linie, oznaczone kolorami czerwonym i zielonym. W 1925 dołączono trzecią, oznaczoną kolorem niebieskim, jednak z powodu nierentowności zamknięto ją w 1929 r. Pamiątką po słupskich tramwajach jest odrestaurowany wagon przy ulicy Nowobramskiej, postawiony tu w 2004 r., w którym mieści się sezonowy punkt informacji turystycznej.

Kesz: pojemnik, prawdziwy i fizyczny, znajduje się w odległości 110 metrów na azymucie 249°. Zawiera papierowy logbook i zatemperowany ogryzek ołówka.

Obrazki/zdjęcia
temat z punktu widzenia kesza