28. Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego - Słupsk Redzikowo.
28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego został sformowany na podstawie Rozkazu MON Nr 0096 z dnia 11.XII.1951r., oraz Rozkazu D-cy Wojsk Lotniczych Nr 018 z dnia 21.V.1952r. na bazie istniejącej 10 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie koło Słupska. Termin osiągnięcia gotowości bojowej wyznaczono na dzień 01.XI.1952r.
W dniach 15-16.IX.1952r. grupa 10 samolotów MiG-15 i MiG-15UTI została przebazowana z lotniska Balice do Redzikowa. W grudniu 1956r. zorganizowano klucz samolotów pościgowych MiG-17PF. W marcu 1959r. na uzbrojenie jednostki wprowadzono samoloty MiG-19P/PM. W 1973r. wprowadzono do eksploatacji samoloty MiG-21MF. Rok 1979 był przełomowym w historii jednostki. Grupa 13 pilotów, oraz 28 osób personelu technicznego odbyła szkolenie w Ługawoje w ZSRR na samoloty MiG-23MF/UB. 4 czerwca 1979 roku do Redzikowa przybyły pierwsze dziewięć maszyn w wersji MiG-23MF oraz dwa szkolno-bojowe MiG-23UB. Następne samoloty przejęto 4 stycznia 1980 roku a ostatnie 21 września 1982 roku. W sumie jednostka przejęła 36 MiG-23MF i sześć egzemplarzy MiG-23UB.
W związku z kończeniem resursów przez kolejne egzemplarze samolotów MiG-23, oraz z polityką oszczędnościową MON, postanowiono wycofać z uzbrojenia maszyny tego typu. Ostatnie loty szkolne odbyły się w dniu 2.IX.1999r. Wzięło w nich udział 5 samolotów MiG-23MF i 2 MiG-23UB. 28 "Słupski" Pułk Lotnictwa Myśliwskiego zakończył działalność oraz przeszedł do historii z dniem 31.XII.2000r.
Jest jeden fakt z historii 28 PLM w Redzikowie o którym mało kto wie. Otóż Rankiem 5. marca 1953roku, w dniu śmierci Stalina, porucznik pilot Franciszek Jarecki podjął próbę ucieczki na Bornholm. Gdy brał udział w ćwiczeniach w patrolu dwóch MiG-15 wykorzystując chmury odbił od formacji, odrzucił dodatkowe zbiorniki paliwa by pozbawić samolot dodatkowego oporu i zanurkował na pułap 200 metrów, by ominąć radzieckie systemy radarowe. Początkowo przełożeni przypuszczali, że Jarecki rozbił się, ale po poszukiwaniach odnaleziono dodatkowe zbiorniki i zdano sobie sprawę z ucieczki pilota. Gdy ucieczka Jareckiego została odkryta przez radzieckie władze, rozpoczęły operację "Krest", czyli przechwycenia uciekającego samolotu. Formacja 4 MiG próbowała namierzyć pozycję Jareckiego, jednak bez rezultatu. Po wylądowaniu na wyspie Bornholm, por. Jarecki wyjechał do Niemiec a stamtąd do USA. Tam stał się popularny , udzielał licznych wywiadów. Ukończył studia na Uniwersytecie Kalifornijskim, potem Alliance College, zdobył tytuł doktora nauk technicznych, pracował jako przedstawiciel handlowy. W 1968 roku założył firmę Jarecki Valves produkującą zawory. Kombinezon, w którym podjął swą dramatyczną ucieczkę, znajduje się na wystawie w National Air and Space Museum w Waszyngtonie.
Informacje zaczerpnięto z Wikipedii.
O skrzynce:
Skrzynka to mały pojemnik w maskowaniu. Podczas poszukiwań miejsca na założenie skrzynki odkryłem "tajemny tunel" prowadzący na i z terenu lotniska. To w jego okolicach ukryta jest skrzyneczka. Atrybut "niebezpieczna" za względu na odkryty właz do "tunelu" i inne wilcze dołki w pobliżu.