Focke Wulf 190A to kolejna modyfikacja samolotu Fw190, wyposażona w cięższe uzbrojenie i mocniejszy silnik. Samoloty tego typu, od 1943 roku pełniły rolę myśliwców wielozadaniowch pracujących na małych i średnich wysokościach do pułapu 7600 m. W styczniu 1945 roku, jedna z maszyn została zestrzelona przez obsługę działa przeciwlotniczego w Kłodawie i runęła około kilometra na wschód od miasta, we wsi Łążek. Pilot zginał w zgliszczach maszyny.
W 1997 roku podczas prac polowych natrafiono na pozostałości silnika z zestrzelonego samolotu. Był to jeden z najlepszych niemieckich silników gwiazdowych używanych w okresie II Wojny Światowej. Wyposażony w paliwową instalację wtryskową, dwustopniową sprężarkę, oraz automatyczne urządzenie sterujące pracą silnika i skokiem śmigła.
Wspomniany silnik można zobaczyć na stacji benzynowej (kordy mogą się wahać, wyznaczałem za pomocą map Google), przyjrzyjcie się mu uważnie, gdyż skrywa on kesza. Tematyka lotnicza jest mi zupełnie obca, więc wybaczcie zdawkowy opis i ewentualne błędy (posiłkowałem się jedynie wiki i tabliczką obok silnika), chętnie przyjmę większą dawkę wiedzy, od kogoś "siedzącego" w temacie. Aha, co do samej skrzynki, to nie nastawiajcie się na mega puchę i super logbook. Chowanie/szukanie zawiniątek i pojemników na monitorowanej stacji benzynowej mogłoby skończyć się różnie. Kesz to magnetyczny mikrus przyczepiony bezpośrednio do silnika, zamiast tradycyjnego logbooka znajdziecie tylko hasło umożliwiające wpis - zapamiętajcie je i odłóżcie w to samo miejsce. Dyskrecja mile widziana. ;)
Powodzenia!