Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Zarwany Wiadukt - OP83NZ
Właściciel: brut_all
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 151 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:30 h    Długość trasy: 1.00 km
Data ukrycia: 08-08-2014
Data utworzenia: 05-08-2014
Data opublikowania: 05-08-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 09-08-2014
27x znaleziona
1x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 6 obserwatorów
40 odwiedzających
26 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
4 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: agnostos, kurier, sms, Wieszczu
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Skrzynka niebezpieczna  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Zarwany Wiadukt

Dodatkowe atrybuty skrzynki

Miejsce - przyrodniczo

Okolica skrzynki ciekawa ze względów terenowo-przyrodniczych i historycznych.

Jeśli chodzi o przyrodę, wspomnę tylko 2 pobliskie miejsca mogące posłużyć za urozmaicenie spaceru dla miłośników lasu:

  • 50m na wschód od koordów - ciekawy jak na okoliczne bory fragment lasu mieszanego z dużą ilością gatunków drzew liściastych (topole, lipy, buki, dęby, itp.) oraz, co w okolicy rzadziej spotykane, kilkoma starymi egzemplarzami sosny wejmutki (może szyszkę na pamiątkę? ;)).
  • 100-150m na SE - użytek ekologiczny, niewielkie śródleśne bagno/torfowisko otoczone świerkami służące też zwierzętom za wodopój, duża szansa na spotkanie w okolicy saren.

sosny wejmutki (wp2) bagno w lesie (wp3)
opisywane wyżej wejmutki i bagno w lesie (waypointy 2-3)

O samych Borach Tucholskich nie będę się rozpisywał, wiele okolicznych skrzynek pokazuje piękno okolicznych lasów wystarczająco dobrze, więc uznaję temat za wyczerpany.


Historycznie

Na historię miejsca składają się: dwie pobliskie drogi: dawna trasa Berlin - Królewiec, a dziś krajowa 22 i droga Giełdon - Woziwoda, oraz linia kolejowa nr 203 Kostrzyn-Tczew nad którą przerzucony był wiadukt. Niedawno otwarto też biegnący wzdłuż berlinki żółty szlak rowerowej Kaszubskiej Marszruty (to już tak mniej historycznie).

Linia kolejowa

Z Wikipedii:

Linia kolejowa nr 203 powstała w ramach budowy Królewskiej Kolei Wschodniej (niem. Königliche Ostbahn). Głównym zadaniem tej inwestycji było połączenie Berlina z dużymi miastami położonymi na wschodzie – Gdańskiem i Królewcem. Pobocznym zadaniem inwestycji miała być stymulacja gospodarcza tego terenu. Tereny te były biedne, pozbawione większych miast. W 1842 nadwyżki budżetowe w skarbie pruskim spowodowały, że inwestycja została rozpoczęta. Sama linia, łącząca Chojnice z Tczewem, powstała w latach 1871-1873.

Pomiędzy Chojnicami a Czerskiem linia została podzielona na trzy równe odcinki. Na krańcach tych odcinków powstały stacje Rytel oraz Gutowiec. Stacja w Rytlu powstała od razu w 1873, natomiast w Gutowcu dopiero w 1902.

W pierwszej dekadzie XX wieku, ze względu na planowe zwiększenie znaczenia roli odcinka Chojnice – Czersk, zdecydowano się na rozbudowę linii do czterech torów. Wybuch I wojny światowej spowodował jednak, że linia straciła na znaczeniu i plan nie został zrealizowany. W dwudziestoleciu międzywojennym stacja znajdowała się na szlaku transgranicznego tranzytu uprzywilejowanego.

Podczas powojennej odbudowy sieci kolejowej zdjęto jedną parę torów pomiędzy Tczewem a Chojnicami. Na przełomie lat 70. i 80. drugie tory na większości trasy zostały odbudowane, jednak pomiędzy Gutowcem a Krojantami linia została jednotorowa.


Droga Giełdon – Woziwoda

Trasa, w ciągu której znajdują się ruiny wiaduktu, powstała prawdopodobnie w czasie budowy Małego i Wielkiego Kanału Brdy (rozpoczęcie budowy 1842) płynącego nieopodal. Służyła najprawdopodobniej do transportu materiałów i siły roboczej oraz, w późniejszym okresie, drewna z okolicznych lasów do Gutowca – jeszcze do lat osiemdziesiątych istniał w Gutowcu tartak, drewno było sortowane i przeładowywane na transport kolejowy (w okolicach dworca można jeszcze odnaleźć ślady wielu bocznic i place do składowania drewna).

Dziś trasa na odcinku Giełdon – Gutowiec jest bardzo rzadko używana, choć o jej dawnej dużym znaczeniu świadczy brukowana nawierzchnia (kamienie podbudowy lub nawierzchni widać jeszcze za torami w kierunku na Giełdon i miejscami na odcinku od berlinki do ruin wiaduktu) oraz oczywiście sam wiadukt, który dobudowano prawdopodobnie później wraz ze wzrostem istotności i wykorzystania drogi (może o tym świadczyć położenie – nieco obok pierwotnego ciągu drogi).


 rozwidlenie drogi na Giełdon i zarwany wiadukt


Wiadukt

Powstanie przeprawy można oszacować na koniec XIX lub początek XX wieku bazując na wielu podobieństwach do innych Pruskich wiaduktów z tego okresu.

Niegdysiejsza budowa wiaduktu to betonowa konstrukcja łukowa wsparta na zbrojonych betonowych przyczółkach. Najbardziej podobną konstrukcją jaką udało mi się znaleźć był Wiadukt Weisera z 1913 roku (zdjęcie poniżej) – jeśli ktoś dysponuje innymi bądź lepszymi informacjami, będę wdzięczy za podzielenie się nimi w komentarzu.

Wiadukt dotrwał do II Wojny Światowej, w której to został zniszczony w wyniku działań militarnych – tyle pewnego – czy most zniszczyli cofający się przed Niemcami Polacy, Niemcy cofający się przed Armią Czerwoną czy też inaczej, pozostaje w swarze domysłów, ja się skłaniam ku drugiej hipotezie, gdyż takie działanie było szeroko przez Niemców uskuteczniane w wielu rejonach Polski.

prawdopodobnie zbliżony konstrukcyjnie Wiadukt Weiseraprawdopodobnie zbliżony konstrukcyjnie Wiadukt Weisera, źródło: http://www.zulawy.info


Skrzynka

Kesz to multak z jedną podpowiedzią, co zmusza do odwiedzenia obu przyczółków wiaduktu – bo warto ze względu na widoczki i urozmaicające wypad trudności terenowe :). Główny pojemnik ukryty jest gdzieś na północ od torów, natomiast info o jego dokładnym położeniu na małej polance na końcu drogi - w okolicy wskazanej przez koordy.

W skrzynce finałowej na początek sporo fantów i kret, pudełko ponad litrowe.

Podana odległość 1km uwzględnia najkrótszą drogę od parkingu do kesza, a czas 30min spacer od i do parkingu, poszukiwanie oraz chwilę na kontemplację widoków i piknik;)- czas od znalezienia etapu pierwszego do finału to jakieś 5 minut.

W okolicy i w drodze do cache'a można się spodziewać krzaczorów, komarów (i innych mniej niebezpiecznych zwierząt), rowów z wodą, wysokości i oblodzeń zimą, że nie wspomnę o pociągach, ale nie taki teren straszny, zdecydowanie można zabrać samodzielnie poruszające się dzieciaki, tylko mieć je na oku.

Na pierwszych trzech znalazców czekają certyfikaty!


Dojazd

Polecam drogę najkrótszą z późniejszą przeprawą przez płytki wąwóz i czynne tory (stąd oznaczenie "niebezpieczna"), ale można także skorzystać z przejazdu położonego 200m na W, wtedy teren bardzo łatwy choć trasa dłuższa.

Jeśli keszujecie samochodem, proponuję zostawić go na parkingu przy krajówce (współrzędne podane niżej) - i sam parking leśny bardzo ładny i spacerek przyjemny; na upartego da się podjechać prawie pod samą skrzynkę, ale dziś to las - oficjalnie nie wolno.

Z rowerem sprawa też prosta - z kaszubskiej marszruty bezpośredni zjazd na wygodną gruntowo-kamienną drogę i tak do koordów, gdzie można zostawić rowery. Tak samo łatwy dojazd od trasy Woziwoda - Giełdon (zjazd 50m na N od torów - tu akurat mapy się nie mylą)


Instrukcja

Udaj się pod współrzędne, znajdź mikro pojemnik z opisem miejsca ukrycia skrzynki. Po zapamiętaniu lub zapisaniu odłóż podpowiedź na miejsce i postępuj według wytycznych.

Uprasza się o dobre maskowanie obu etapów cache’a,
niezaśmiecanie okolicy oraz niepłoszenie zwierząt.

Miłego i owocnego keszowania!

Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
Parking --- Parking leśny - tu można zostawić samochód
Interesujące miejsce --- Użytek ekologiczny (szczegóły w opisie)
Interesujące miejsce --- Fragment lasu mieszanego (szczegóły w opisie)
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Zawartość startowa
Parking - WP1
Etap pierwszy gdzieś tu ukryty
Przyczółek północny
Widok na południe
Jesienna panorama