Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
KASZËBË – Zëce i przygòdë Remùesa - OP83LA
Projekt KASZËBË 49
Właściciel: dudziol
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 132 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Normalna
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 01-08-2014
Data utworzenia: 01-08-2014
Data opublikowania: 01-08-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 06-05-2015
37x znaleziona
7x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 0 obserwatorów
17 odwiedzających
30 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Wymagany dodatkowy sprzęt  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Życie i przygody Remusa (kasz.: Żëcé i przigòdë Remùsa) – epopeja kaszubska; powieść uznana przez znawców tematu za najwybitniejsze dzieło literatury kaszubskiej.

Przykład nie sztuki ludowej, ale literatury wysokiej. Powieść napisana przez Aleksandra Majkowskiego - kaszubskiego społecznika, lekarza i literata - i uważana przezeń (a także przez jego biografów) za dzieło życia. Opublikowana w literackiej kaszubszczyźnie w 1938 r.; na literacką polszczyznę przetłumaczona w latach 60. przez Lecha Bądkowskiego. Powieść doczekała się również tłumaczenia na języki: francuski, niemiecki i angielski.

Ukazuje Kaszuby jako krainę magiczną, wręcz mityczną, widzianą oczyma narratora-outsidera. Sposób budowania opowieści sprawia, iż czytelnik do końca nie wie, co z niezwykłych przeżyć Remusa jest jego subiektywną interpretacją, a co - autentycznym spotkaniem ze światem duchów. Rzecz dzieje się pod koniec XIX w., w czasach zaboru pruskiego.

Utwór składa się z trzech części, poprzedzonych swoistą inwokacją: przedstawieniem tytułowego Remusa uważanego przez gawiedź za szaleńca. Już tu zauważyć można, iż nie jest to powieść realistyczna.

W części pierwszej (Na Pùstkòwiu – Na Pustkowiu) wchodzimy w magiczny świat widziany oczyma nadwrażliwego dziecka. Remus już jako mały chłopiec (tajemnicza sierota przygarnięta do majątku na odludziu) odróżnia się zarówno od gospodarzy, jak i od reszty służby: z wielkim przejęciem chłonie ludowe baśnie i legendy, widzi rzeczy niezauważalne dla innych, marzy o odczarowaniu zaklętego zamku i uwolnieniu uwięzionej królewny. Jako młodzieniec natomiast - spotyka umierającego dziedzica (dawnego powstańca), który opowiada mu o historii Kaszub oraz o odwiecznej walce świetlistego Ormuzda z mrocznym Arymanem. Remus postanawia pójść w ślady swego rozmówcy, zostać "skrą Ormuzdową" - i opuszcza Pustkowie

W części drugiej (Na wòli i na niewòli /Na swobodzie i w niewoli) dorosły Remus wędruje po całych Kaszubach w poszukiwaniu ludzi, którzy nie stracili godności i dumy pod pruskim panowaniem. Spotyka też trzy zniechęcające go do działania upiory (o imionach Strach, Trud i Niewarto) oraz swego największego przeciwnika - Arymana, przez Kaszubów zwanego Smętkiem (ucieleśniającego się pod dwiema postaciami: cynicznego adwokata nazwiskiem Czernik i demonicznego artysty-malarza). W jego wędrówkach towarzyszy mu poczciwy muzykant zwany Trąbą. W tej części powieści Remus przemierza całe Kaszuby - od oliwskiej katedry po ziemię Słowińców.

W części trzeciej (Smãtk /Smętk) rycerz-Remus stacza walkę ze złym duchem Kaszub. Wcześniej dowiaduje się od "szalonej" Julki (ni to wiedźmy, ni to czarownicy), iż jest on w rzeczywistości reinkarnacją dawnego rycerza Witosława, pokonanego zdradziecko przez jedno z wcześniejszych wcieleń Smętka (sama Julka też już raz, przed wiekami, przegrała ze zdradzieckim Arymanem). Sojusznikiem Remusa w jego walce okazuje się też inny szlachcic-buntownik ukrywający się przed Prusakami w rozległej krainie kaszubskich jezior. Jednak po śmierci Trąby i aresztowaniu Króla Jeziora - Remus i Julka sami muszą rzucić wyzwanie potężnemu demonowi...

Wyraźnie widać, iż postać Smętka-Arymana autor Remusa wywiódł z historiozoficznej koncepcji stworzonej przez Stefana Żeromskiego w jego Wietrze od morza (1924 r.).

Nie można nie zauważyć również pewnych wad konstrukcyjnych powieści Majkowskiego; należą do nich: swoisty archaizm, nadmierna egzaltacja, czarno-białe widzenie świata, uproszczenia psychologiczne; jednak nie wydają się one rażące w odbiorze całości (konwencja i styl utworu w pewnym stopniu je usprawiedliwiają).

Powieść Aleksandra Majkowskiego (w oryginale i w przekładzie) była kilkakrotnie wznawiana zarówno w PRL, jak i w III RP; doczekała się w latach 80. adaptacji dla Teatru Telewizji (tylko część pierwsza) oraz niedawnego (2004 r.) spektaklu ulicznego w wykonaniu Teatru Snów.

 

Gdy odnajdziesz rurę kesza nie dosięgniesz podłącz baterię 4,5V do linki i wyciągnij go elektromagnesem.



UWAGA! Prosimy pamiętać, że obowiązuje całkowity zakaz wjazdu pojazdami silnikowymi do lasu.
Nie zapomnijcie również spisać z lookbooków danych potrzebnych do odnalezienia finału literki oraz finału całego projektu.

Partnerami tego projektu są Powiat Bytowski, RDLP w Szczecinku, Nadleśnictwa: Bytów, Leśny Dwór oraz Trzebielino, Gminy: Borzytuchom, Kołczygłowy i Trzebielino oraz Partnerstwo Dorzecze Słupi.

Wpisy do logu: znaleziona 37x nieznaleziona 7x komentarz 1x Wszystkie wpisy