Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad). Ideę takiej inwestycji przedstawił w 1933 roku w Królewcu Generalny Inspektor Niemieckich Dróg (Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen) dr inż. Fritz Todt. Natychmiast przystąpiono do jej realizacji rozpoczynając budowę na odcinkach Berlin - Szczecin i Elbląg -Królewiec, gdzie pierwsze szpadle wbili odpowiednio ówczesny premier Prus Hermann Göring w grudniu 1933 roku (koło Finowfurtu) i Gauleiter Erich Koch w dniu 19 grudnia 1933 roku (w okolicy Pomorskiej Wsi).
(...)
Prawdopodobnie na przełomie 1939/1940 r. Niemcy, mający po zajęciu Polski wolną rękę, postanowili realizować pierwszy wariant [budowy autostrady - przez Gdańsk] (niemniej z Chojnic do Malborka gruntownie zmodernizowali istniejącą drogę, nadając jej lepsze parametry). Na szlaku od Iwina i Przeradza koło Barwic poprzez Wierzchowo, Biały Bór, Rekowo k. Bytowa, Skwierawy, Gostomko, Stężyca k. Kościerzyny, prace ziemne związane z budową autostrady ruszyły pełną parą. Powrót do [tej] pierwotnej strategii widać na innych niemieckich mapach: z 1940 i 1941 roku.
(...)
na rogatkach Stężycy, funkcjonował Reichsautobahnlager Stendsitz.(...) Oprócz pozostałości budynku pokazanego na zdjęciach, po obozie został jeszcze co najmniej jeden podobny obiekt (totalnie zarośnięty mchem i trawą) oraz sporo rowów przecinających w rozmaity sposób teren Reichsautobahnlagera.
(...)
Reichsautobahnlager [był to obóz] kobiecy w Stężycy (k. Kościerzyny), [został] założony w 1940 roku, zlikwidowany w marcu 1945 roku, przeciętny stan 1500 kobiet z różnych krajów.
Żródła:
Wszystkie przypisy należą do mnie (Leone).
Edit 25.12.2020. Reaktywacja w tym samym miejscu, w innej formie.