Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 202 m n.p.m.
Województwo:
Polska > lubelskie
Typ skrzynki:
Tradycyjna
Wielkość:
Mikro
Status:
Gotowa do szukania
Data ukrycia: 03-03-2014
Data utworzenia: 03-03-2014
Data opublikowania: 03-03-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 19-07-2021
35x znaleziona
4x nieznaleziona
0 komentarze
2 obserwatorów
45 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako:
dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Renesans lubelski tworzą obiekty murowane z początku XVII wieku, zwłaszcza kościoły, które posiadają wspólne cechy ja
- obiekty są budowane na planie-rzucie, jednonawowym,
- prezbiterium jest węższe w tych obiektach, od nawy, które zakończone jest półkoliście,
- fasada kościoła jest bez wieży,
- posiadają beczkowe sklepienie z lunetami,
- posiadają stromą konstrukcję dachu,
- tynkowane ściany,
- dekoracja zewnętrzna skupiona na szczytach fasady,
- dekoracja wewnątrz ześrodkowana na sklepieniu, wykonana w sztukaterii, geometryczna w kształtach,
- kaplice boczne umieszczone-przybudowane do ściany nawy,
- ściany wewnątrz obiektów z pilastrami,
- chór wsparty na trzech łukach lub na jednym, rozpiętym na szerokość całej nawy,
- okna wysokie i wąskie, zakończone półkoliście u góry.
Kościół parafialny pw. św. Wawrzyńca wzniesiono w latach 1608–1611 staraniem Agnieszki Jastkowskiej – przeoryszy klasztoru brygidek w Lublinie oraz seniora kapelanów klasztornych ks. Andrzeja Bietkiewicza. W miejscu drewnianej kaplicy powstał murowany jednonawowy kościół w typie renesansu lubelskiego według projektu architekta Jana Wolffa. Kolebkowe sklepienie z lunetami ozdobiono sztukateriami. Do najcenniejszych elementów wyposażenia świątyni należą XVII-wieczne obrazy św. Wawrzyńca i św. Agnieszki, ambona i chrzcielnica z poł. XVIII w. oraz tablica konsekracyjna z herbem Bibersztein biskupa kijowskiego Krzysztofa Kazimierskiego z 1611 r. W latach 1913–1915 kościół rozbudowano według projektu architekta Władysława Siennickiego. Fasadę całkowicie przekształcono, wprowadzając dwukolumnowy portyk. W 1928 r. artysta Czesław Miklasiński wykonał zachowaną do dziś polichromię.
Co do kesza:
Weź coś do pisania, kesz przed kościołem.
Powodzenia
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.