Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Tor Łapankowy - OP7444
Skrzynka wybitnie dla Miłośników Kolei
Właściciel: LadyMoon
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 106 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 15-07-2016
Data utworzenia: 23-10-2013
Data opublikowania: 25-10-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 21-06-2022
65x znaleziona
4x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 7 obserwatorów
234 odwiedzających
48 x oceniona
Oceniona jako: dobra
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Bladeag, Charon7, Gor3iLLaZ_PL, kojoty, Maciex, StAnd
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

TOR  ŁAPANKOWY

Linia kolejowa nr 201 jest północnym fragmentem międzywojennej Magistrali Węglowej, która łączyła Śląsk z Portem w Gdyni omijając terytorium Wolnego Miasta Gdańsk.

W 1949 z uwagi na bardzo trudny teren na Kaszubach, pomiędzy Osową a Gdynią w Gdyni Wlk Kacku zostały wybudowane tory łapankowe wg projektu inż. Köpck (obecnie już zlikwidowane).

To takie specjalne "bocznice" na zjazdach, na które kierowano wagony, które się oderwały od pociągu w czasie podjazdu. Kolejarze na szlaku meldowali na następne posterunki czy pociąg, który właśnie przepuścili miał sygnały końcowe, co oznaczało, że żadne wagony nie oderwały się.

Jeżeli sygnałów na ostatnim wagonie nie było, to było jasne, że część składu właśnie jedzie z powrotem z górki, i kierowano go na te tory łapankowe. Miały one postać bardzo długich żeberek, zasypanych na całej długości piaskiem.

Takie tory stosowano w miejscach, gdzie zbyt rozpędzony pociąg mógł po prostu wylecieć w pole - tak jest właśnie w Gdyni Wielkim Kacku.Taki tor jeszcze kilkanaście lat temu odchodził ze stacji Wielki Kack przez ulicę Sopocką. Nasyp tego toru istnieje nadal a pod bujną trawą nadal można znaleźć szyny.

 

 

 

Edit : 16.07.2016

Z uwagi na to, iż kesz ma powrócić zza światów do świata żywych postanowiłam obejrzeć teren, na którym istniała niegdyś stara skrzynka. Po przebudowie torowiska przy stacji, z dawnego toru łapankowego nie zostało praktycznie nic, a sam nasyp został częściowo zrekultywowany. Nie ma już urokliwego koziołka oporowego z datą 1892 wybitą na na szynie , który był niewątpliwie reliktem, nie ma już dawnej infrastruktury kolejowej. Nie zostało w tej części nasypu już nic, co by przypominało o dawnym torze. Dlatego też kesz został umieszczony w drugiej części nasypu, od ul. Sopockiej na wschód. Tam, przynajmniej póki co, niszczycielska ingerencja jeszcze nie dotarła. Teren jest w miarę dziki i nienaruszony a pod stopami można się natknąć jeszcze na zapomniany podkład.

Zapraszam do poszukiwań, powodzenia!

 

Nieistniejący już kozioł oporowy na nasypie z widoczną datą 1892 r.

Obrazki/zdjęcia
Ukryte w trawie pozostałości