Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Othello - Park cache - OP0B21
Ta skrzynka jest Othello'wą skrzynką. Othello to gra planszowa. One minute to learn but lifetime to master.
Właściciel: HaCek
Założyciel: Tyranek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 273 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Quiz
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 15-02-2008
Data utworzenia: 28-02-2008
Data opublikowania: 28-02-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 04-08-2016
103x znaleziona
0x nieznaleziona
12 komentarze
watchers 11 obserwatorów
116 odwiedzających
80 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
7 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: ajka, Chochlik., Joutseny, KEISOR, Kondi&Team, mimat, my78
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.


INSTRUKCJA
Aby znaleźć współrzędne trzeba rozwiązać 6 zadań Othello. Współrzędne nie pokazują miejsca ukrycia. Do ich wyznaczenia potrzebny jest następujący wzór.

N 50° 17.E(D-1)(A-4) E 018° 59.(F-3)BC

Każda litera symbolizuje cyfrę. Należy tak długo sumować cyfry z otrzymanej liczby aż uzyskamy jedną cyfrę.

Przykład:  75 => 7+5=12 => 1+2=3

Rozwiązując zadania  należy przekonwertować współrzędne ruchu na planszy na liczbę tj. przypisać wartości liczbowe dla liter, rozpoczynając od A=1 do G=8.

Przykład: A8 => 1+8 = 9, G5 => 7+5 => 12=> 1+2 = 3

1
Strategia othello, jakby niespodziewana, polega na zajmowaniu jak najmniejszej liczby pionów przeciwnika (duże ilości pionów przeciwnika przejmowane są dopiero w końcówce gry). Im mniej pionów sie ma, tym więcej ruchów można wykonać i na odwrót (tzw. mobilność). W tej pozycji prowadzi biały, ponieważ ma o wiele więcej możliwych ruchów i tak może czarnego zmusić, aby grał jak chce biały. Ile możliwych ruchów ma w tej chwili biały do wykonania?
2
Aby utrzymać mało swoich pionów, trzeba w każdym ruchu obrócić jak najmniej. Którym ruchem (jest to najlepszy ruch w tej pozycji) czarny obróci jak najmniej pionów?







3
Oprócz zajmowania jak najmniej pionów przeciwnika jest tez ważne obracanie pionów w środku planszy. Zwłaszcza na polach D4, E4, D5, E5. Te środkowe piony dają największe szanse grac później w rożne strony planszy. Który ruch czarnego obróci jak najwięcej pionów w środku?






4
Trzeba sobie uświadomić, ze najważniejsze pola w tej grze są rogi. Piona w rogu juz nigdy nie można obrócić. W każdej grze wiec gracze wałczą o rogi i nie poleca sie stawiać piony na pola kolo rogów. Na przykład w tej pozycji biały zrobił błąd idąc na G7 ponieważ czarny zaraz wejdzie do rogu i zyska wielka przewagę. Którym ruchem czarny obróci pion na przekątnej C3-F6, aby w następnym swoim ruchu mógł dostać sie do rogu H8?
5
Końcówki są jedną z najważniejszych części gry w othello. Całą piękną grę można popsuć w ostatnich ruchach. W pozycji na obrazku czarny ma dwa ostatnie ruchy. Biały nie może grac, wiec po żadnym z tych ruchów, dlatego grę dokończy czarny. Ale jest różnica w kolejności zagrania ruchów A2 i A8. Jeden da czarnemu wygrana 34:30, drugi tylko remis 32:32. Który ruch powinien wybrać teraz czarny, aby zwyciężyć?
6
Ostatnie i najtrudniejsze zadanie też dotyczy końcówki gry. Ruch czarnego. Musi grac dokładnie, aby wygrać 33:31 - tylko jeden z możliwych ruchów wygrywa. Oczywiście zakładamy, że biały będzie grac tylko najlepsze ruchy. Który ruch czarnego w tej pozycji jest jedyny wygrywający?






CACHE
Skrzynka jest schowana w Parku w odległości około 400 m od współrzędnych pokazanych na mapie. Na prawym brzegu stawu znajdują się stoliki z szachownicami. Stoliki te latem przy ładnej pogodzie zapełniają się graczami, czasem aż ciężko znaleźć wolne miejsce.

BONUS

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli wam sie podobało rozwiązywanie, to tutaj jest jeszcze jedno zadanie, które pokazuje, ze od zasad strategicznych tez są wyjątki i jak bogata jest ta gra. W tej pozycji biały zrobi dosyć nietypowy ruch. W następnym ruchu zaatakuje czarnego i w 3 swoim ruchu wejdzie do rogu. Jeśli uda wam się to zadanie rozwiązać to możecie już śmiało wystąpić  w turniejach oficjalnych :-)

 

ZASADY GRY

Gra rozgrywana jest na planszy 8x8 pol.
Każdy z dwóch graczy ma do dyspozycji piony: jeden koloru białego, drugi czarnego.

Początkowo na planszy znajdują się po dwa pionki każdego z graczy, ułożone jak na poniższym obrazku.



Gracze układają na przemian pionki własnego koloru na wolnych polach planszy do momentu, aż plansza zostanie całkowicie zapełniona lub żaden z graczy nie będzie mógł wykonać dozwolonego ruchu.
Dozwolony ruch to taki, w którym pionek jest ułożony na polu, które znajduje się w linii (poziomej, pionowej lub ukośnej) z innym pionkiem gracza wykonującego ruch, i na dokładnie wszystkich polach pomiędzy wybranym polem a tym pionkiem znajduję się pionki przeciwnika. Te pionki zostają po wykonaniu ruchu przejęte i zmieniają kolor na przeciwny (tzn. na kolor pionków gracza, który wykonuje ruch). Przykład dozwolonego ruchu i przejecie pionków:

W jednym ruchu można przejmować pionki na więcej niż jednej linii. Na przykład:

Jeśli gracz nie może wykonać dozwolonego ruchu, traci automatycznie kolejkę.
Wygrywa ten z graczy, którego większa liczba pionków znajduje się na planszy po zakończeniu gry; jeśli liczba pionków graczy jest jednakowa, następuje remis.

Do szerszego zapoznania się z zasadami i strategiami gry Otello zachęcam do odwiedzenia tej strony ZASADY OTHELLO

Żeby trochę pograć i dobrze zrozumieć zasady, polecam tę darmową stronę do grania. Tam też można zagrać nawet przeciw najlepszym graczom na świecie i zdobyć informacje o turniejach.

PS   Oryginalnie skrzynka została założona przez aniolecek (krtecci - geocaching). Ponieważ założyciel rzadko bywa w Polsce 8.11.2010 została przekazana pod opiekę Tyrankowi.

P.S.2. W dniu 18.01.2015 r. Skrzynkę przejmuje od Tyranka HCkid 

OpenSprawdzacz
Autor tej skrzynki umożliwił sprawdzenie poprawności rozwiązania zagadki (współrzędnych pojemnika finałowego).
Statystyki: prób: 221 razy, trafień: 19 razy.
Dodatkowe waypointy
Etap Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce --- Szachownice, na których można spróbować swoich sił w tej grze :)
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
kapleusz i kukurydze
szachy