Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Legnicka katedra - OP6349
Św Piotra i Pawła
Właściciel: [ocenzurowano_2]
Założyciel: [ocenzurowano_1]
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 128 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 23-03-2013
Data utworzenia: 25-03-2013
Data opublikowania: 25-03-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 09-08-2016
93x znaleziona
2x nieznaleziona
4 komentarze
watchers 0 obserwatorów
13 odwiedzających
69 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
K A T E D R A
Pierwsza wzmianka o kościele św. Piotra Apostoła, jako pierwszego z trzech kościołów legnickich, pochodzi z 1192 roku. W dokumencie Henryka Brodatego z 1208 roku jest wymieniony kościół św. Piotra i młyn, który pomagał w utrzymaniu klasztoru w Trzebnicy. Początkowo kościół ten był małą, drewnianą świątynią umiejscowioną w rynku miasta. W 1225 roku kościół św. Piotra został wybudowany z kamienia. Potwierdzają to ostatnie wyniki badań archeologicznych, które w 1989 roku przeprowadzili prof. Rozpędowski i mgr Lasota. Kościół ten w czasie najazdu tatarskiego i bitwy na Legnickim Polu, w kwietniu 1241 roku, został spalony i zniszczony. W części prezbiterialnej został wkrótce odbudowany i jako kościół parafialny służył wiernym do I połowy XIII wieku.
W 1333 roku, mistrz Wiland podjął się budowy tej świątyni na wzór kościoła św. Elżbiety we Wrocławiu. W swoich projektach Wiland pragnął rozbudować i przebudować świątynię tak, aby nadać jej rangę kościoła bazylikowego. W kontrakcie z Radą Miasta, mistrz Wiland za sumę 150 grzywien miał wybudować mury kościoła, wieże, portale, filary i sklepienia. Nie doczekał się jednak pełnej realizacji wzniesienia zaprojektowanej przez siebie świątyni. W 1338 roku wybuchł pożar i dokonał wielu zniszczeń. Po pożarze Rada Miasta wyasygnowała znaczne fundusze na odbudowę i dalszą rozbudowę kościoła św. Piotra.

Rozpoczętą budowę świątyni w 1333 roku kontynuowano w dość szybkim tempie. W 9 lat póśniej, biskup Wacław z Pogorzeli wyznaczył datę poświęcenia kościoła na 20 września 1342 roku. W tym to okresie kościół otrzymał drugiego patrona – św. Pawła. Faktycznie konsekracji kościoła dokonał wcześniej, na początku roku 1341 biskup Nankier, przybyły do Wrocławia ze stolicy biskupiej królewskiego Krakowa.
Wkrótce zmarł mistrz Wiland i w ten sposób zakończył się tzw. wilandowski etap budowy kościoła św. Ap. Piotra i Pawła. Trudno było znaleść nowego mistrza budowlanego. Organizatorem dalszej budowy został burmistrz miasta Heinrich Ysinberg.
Wnętrze kościoła zbudowano w formie trójnawowej. Posiada ono charakter pseudobazylikowy. Nawa główna jest znacznie wyższa od naw bocznych i ma sklepienie sieciowe, a nawy boczne – sklepienie krzyżowe. Sklepienie części prezbiterialnej ma kształt żebrowy. Inny rodzaj sklepienia posiadają boczne kaplice. Występują one w formie gwiaśdzistej. Chór powiększono o tzw. glorię i zachodnie filary. Z czasu przed pożarem miasta, zachowały się najstarsze przypory. Okrągłe okno między wieżami kościoła – tzw. rozeta – jest najstarszą częścią kościoła.
Kościół św. Ap. Piotra i Pawła stanowił centrum życia religijnego i parafialnego. Nazywano go głównym kościołem miasta i spełniał funkcję miejskiej fary.
Dalszą budowę w latach 1370-1378 prowadził mistrz Conrad z Krakowa, którego pobyt w Legnicy jest potwierdzony do roku 1390. Z tego okresu pochodzą portale głównego wejścia do świątyni po stronie zachodniej i północnej. W zachodnim portalu dwudzielnym, została umieszczona figura Madonny z Dzieciątkiem, wykonana około 1340 roku. Portal jest arcydziełem sztuki kamieniarskiej i głównym wejściem do świątyni.
W tympanonie portalu północnego kościoła umieszczono około 1370-1380 roku scenę „Pokłon trzech króli”. Centralną postacią tej kompozycji jest Madonna z Dzieciątkiem i św. Józefem. Po lewej stronie rześbiarz umieścił Trzech Króli, którzy oddają pokłon Chrystusowi, składając Mu dary. Obok nich dwaj żołnierze pilnują trzech koni. W pobliżu koni skrada się „dziki człowiek”. Nad głowami postaci unosi się w obłoku Anioł. Na samej górze znajduje się Duch Święty w postaci gołębicy. Królowie: Kasper, Melchior i Baltazar są patronami podróżnych, zwłaszcza tych, którzy odbywają ostatnią drogę. Umiejscowienie tego portalu w pobliżu placu targowego i na terenie przykościelnego cmentarza, w wyraśny sposób miało wskazywać każdemu ostatnią drogę ziemskiego życia. Figury obu Apostołów św. Piotra i Pawła umieszczone są na bocznych filarach, zamykających scenę pokłonu Trzech Króli.
Najstarszym i bezcennym dziełem sztuki sakralnej w tej świątyni jest do dzisiaj zachowana chrzcielnica, odlana ze srebrzystego brązu. Według przesłanek stylistycznych i ikonograficznych datowana jest na koniec XII lub początek XIII wieku. Dzieło to powstało w środowisku artystycznym klasztoru cysterskiego w Lubiążu. Czasza chrzcielnicy ma kształt kielichowy i jest ozdobiona 12 reliefami chrystocentrycznymi ze scenami: Zwiastowanie Najświętszej Maryi Panny, Narodzenie Pana Jezusa, Ofiarowanie w świątyni, Pokłon Trzech Króli (dwa), Znalezienie Pana Jezusa w świątyni, Chrzest Chrystusa w Jordanie, Biczowanie, Dświganie Krzyża na Golgotę, Ukrzyżowanie Pana Jezusa, Zmartwychwstanie Chrystusa i Wniebowstąpienie Pana Jezusa. Duża średnica i głębokość czaszy wskazują, że dzieci podczas chrztu były w niej zanurzane. Zwyczaj ten zachował się do XVI w. Chrzcielnica ta jest unikalnym dziełem sztuki brązowniczej w Europie.
Cennym zabytkiem rześby sepulkralnej w tej świątyni, w kaplicy południowej po stronie zakrystii, jest w dobrym stanie zachowany nagrobek pary książęcej Ludwika II (1436) i jego żony Elżbiety Branderburskiej (1439), który powstał w XV wieku.
Do zabytków wielkiej klasy sztuki średniowiecznej z 1511 roku należy kamienna rześba „Ecce Homo”, ze sceną przedstawiającą Chrystusa ubranego w płaszcz szkarłatny, z koroną cierniową na głowie i Piłata mówiącego „Oto człowiek”. Scena ta znajduje się w prostokątnej niszy, w ścianie południowej kaplicy pod chórem.
W średniowieczu świątynia została także wzbogacona rześbą wykonaną w pierwszej tercji XIV wieku, z jednego bloku piaskowca, przedstawiającą scenę pożegnania świętych Piotra i Pawła przed śmiercią męczeńską. Rześba ta jest najstarszym przedstawieniem patronów Kościoła i znajduje się obecnie pod chórem obok kaplicy Najświętszego Sakramentu.

W kościele znajduje się z pierwszej tercji XIV wieku zespół pięciu figur z atrybutami Apostołów. Są one arcydziełami sztuki gotyckiej i umieszczone są w części południowo-wschodniej świątyni po stronie zakrystii.
W latach 1378-1390 majster Klaus Parlirer podjął prace wykończeniowe wnętrza świątyni. Mistrz murarski Vielkunst wykonał okienne obramowania gotyckie.
W okresie średniowiecza w kościele tym został wybudowany gotycki ołtarz ku czci św. Mikołaja, który cieszył się wielkim kultem i był miejscem licznych pielgrzymek. W tym samym okresie znajdował się w nawie głównej kościoła ołtarz, na którym przedstawiono klęczącego Chrystusa podczas modlitwy na Górze Oliwnej, a za nim św. Jadwigę Śląską. Jak zapisano w kronikach, ołtarz ku czci św. Jadwigi, matki ludu śląskiego, był miejscem do którego przychodzili pątnicy i liczne pielgrzymki.
W obecnej Katedrze znajduje się pentaptyk z XV wieku ze scenami przedstawiającymi św. Annę Samotrzecią, św. Jadwigę oraz sceny Męki Pańskiej – najcenniejszy i jedyny zabytek malarstwa gotyckiego, znajdujący się w kaplicy od strony północnej kościoła.
Na północnym filarze kościoła wisiał krzyż z korpusem Chrystusa naturalnej wielkości, ufundowany w 1493 roku. Ściągał on również licznych pątników i mieszkańców Legnicy. Jak podaje tradycja, modlący się do Chrystusa doznawali wielu łask.
W XV wieku, pomiędzy przyporami naw bocznych dobudowano 9 kaplic. Od tego czasu świątynia ta posiada charakter pięcionawowy. Fundatorami byli bogaci mieszczanie, poszczególne cechy rzemieślnicze i patrycjat miejski. Jedną z przyczyn fundowania kaplic w kościele świętych Ap. Piotra i Pawła, było prawo pochówku w obrębie świątyni. Z tego okresu zachowało się wiele płyt nagrobkowych i epitafiów. Są one umieszczone na filarach, w kaplicach i na murach zewnętrznych. Wśród nich są m.in. epitafia rodziny von der Heide z roku 1420, Mikołaja Popplau, Aleksandra, Hieronima i Jana z lat 1428-1457.
W bocznej kaplicy, od strony południowej, w sąsiedztwie chóru znajduje się epitafium rodziny Sighofer pochodzące z wieku XVII. Wykonane jest na wzór ołtarza. Część centralną zajmuje postać Chrystusa na krzyżu. Pod krzyżem w postawie modlitewnej klęczą postacie członków rodziny Sighofer.
Epitafia te i nagrobki mówią o pobożności tamtych ludzi. Ich bogata symbolika i treść eschatologiczna pobudza każdego do refleksji. Do najcenniejszych zabytków rześby kamiennej należy epitafium rodziny Langnerów pochodzące z I połowy XVII w., które znajduje się w tej samej kaplicy, gdzie umieszczona jest scena „Ecce Homo”. Część środkową epitafium stanowi scena Wniebowstąpienia Pańskiego. W bocznych skrzydłach umieszczono postacie świętych. W dolnej części widzimy przedstawicieli rodziny fundatorów tegoż epitafium. Hieronim Langner 17 marca1561 roku, został wybrany na ławnika miejskiego w Legnicy. Zmarł jako rajca 18 paśdziernika 1580 roku. Był ojcem pięciu córek i trzech synów, człowiekiem bardzo zamożnym, należącym do patrycjatu miejskiego. Fundatorką pomnika była druga żona Langnera – Jadwiga, która zmarła w roku 1591. Miejsce, gdzie znajduje się to epitafium, nazywane było Kaplicą Chrztów.
Na początku wieku XVI kościół św. Ap. Piotra i Pawła, jak wiele innych świątyń, został przejęty przez zwolenników nauki Marcina Lutra. Obowiązywała wówczas powszechnie stosowana zasada: „cuius regio, eius religio” – czyje panowanie, tego religia. W ten oto sposób za panowania Fryderyka II w roku 1524 protestanci wzięli w użytkowanie kościół św. Ap. Piotra i Pawła. Władca ten obdarował główny kościół miasta wielkim przywilejem. Od 21 listopada 1535 roku świątynia ta została zwolniona od wszelkich opłat i podatków. Zaoszczędzone w ten sposób fundusze przeznaczane były na utrzymanie zabytkowego kościoła.