Współrzędne:
N 52 11.136 E 020 56.797
Jest to miejsce katastrofy samolotu Ił 62 SP-LAA "Mikołaj Kopernik" lecącego z Nowego Jorku do Warszawy 14.03.1980 roku.Przyczyną katastrofy była wykonana z wadliwych materiałów turbina silnika.Załoga podchodząc do lądowania na Okęciu (na pas 1-5) otrzymała informację o braku wysunięcia się podwozia (prawdopodobnie przepalona żarówka kontrolki).Wówczas,w porozumieniu z wieżą kontrolną,podejmuje decyzje o przejściu na tzw. drugi krąg (ponowne okrążenie rejonu lotniska w celu usunięcia awarii),co wiąże się z koniecznością gwałtownego zwiększenia ciągu silników(gdyby nie to ,samolot spokojnie by wylądował,a awaria nastąpiła by najprawdopodobniej podczas rozruchu silników przed kolejnym startem samolotu).Eksploduje turbina jednego z silników,a jej elementy niszczą sąsiedni silnik,przebijają poszycie samolotu (przecinając popychacze sterów wysokości) i niszczą trzeci silnik.Samolot przestaje być sterowny i spada na tereny fortu Okęcie około 950 metrów od pasa lotniska.Kapitan Paweł Lipowczan sterując jedynie lotkami, w ostatnim momencie kieruje maszynę na fort,by nie uderzyć w zabudowania pobliskiego schroniska dla nieletnich .Komisja powypadkowa wyklucza winę załogi ,jednocześnie zwraca uwagę na wady konstrukcyjne silników.Radzieccy konstruktorzy odrzucają te ustalenia w skutek czego Ił-y 62 przechodzą tylko kosmetyczną modernizację polegającą na ulepszeniu przyrządów nawigacyjnych,i latają dalej w barwach LOT-u jako Ił 62M.Juz 7 lat później niedbalstwo to prowadzi do kolejnej katastrofy,w Lesie Kabackim 9.05.1987 roku z podobnych przyczyn (wydarzeniu temu poświęcona jest inna skrzynka:Lot nr 5055).Dopiero wtedy władze decydują się na zastąpieniu Iłów na amerykańskie samoloty DC-8 w lotnictwie cywilnym.
W katastrofie ginie 87 osób w tym 10 członków załogi i 77 pasażerów m.in.znana piosenkarka Anna Jantar oraz bokserska reprezentacja USA.
Dla zainteresowanych:
http://pl.youtube.com/watch?v=uJclOXFOK-s
http://pl.youtube.com/watch?v=GOmrifMwcVE&feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=kU6V6qIoves&feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=UxI188WTGd8&feature=related
http://pl.youtube.com/watch?v=jwGIX6FBehM
http://pl.youtube.com/watch?v=uBdvcSC5NW4&feature=related
.Po drodze do skrzynki jest brama na której widnieją napisy "wstęp wzbroniony" w kilku językach,ale jeżeli jest otwarta to droga wolna,w razie czego trzeba powiedzieć że się idzie do krzyża upamiętniającego katastrofę i nie powinno być problemu.
Aktualizacja 6.07.2008.
W związku ze zdewastowaniem starej skrzynki,założyłem nową w troche innym miejscu.Od pomnika trzeba iść w prawo.Tam jest pieniek w którym jest skrzyneczka.Szczątki starej skrzynki pozostały w starym miejscu (N 52 11.136 E 020 56.797) i też jest możliwość wpisu,ponieważ ocalał logbook i ołówek.Wszystko jedno do której skrzynki będzie wpis ,ważne aby o tym miejscu nie zapomnieć.
Dodam jeszcze że faktyczne miejsce upadku samolotu to fosa (wówczas zamarznięta) mniej więcej na wysokości krzyża pamiątkowego.