Sztuczna grobla została usypana w 1897 roku w związku z budową linii kolejowej Grodno – Augustów – Suwałki – Orany. Podzieliła ona akwen na dwa zbiorniki: główny na zachodzie (Sajno) i wschodni, nazywany Sajenkiem.
Linia ta była zbudowana przez Rosjan jako militarna kolej okrężna. Była to tzw. odnoga zaniemeńska.
Decyzja o budowie trasy Grodno – Suwałki – Orany zapadła 17 czerwca 1895 roku. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto w lipcu 1896 roku. Od następnego roku prace ruszyły „pełną parą” na całej trasie. Pierwszy pociąg testujący wytrzymałość torów przejechał 11 grudnia 1897 roku. Linię kolejową zaś otwarto 13 maja 1899 roku. Dzięki tej przeprawie można było dojechać do Grodna z Augustowa w 4 godziny 25 minut.
Odcinek kolei Grodno – Suwałki został po II wojnie światowej przecięty granicą państwową. Linia została zamknięta i rozebrana na odcinku Grodno - Kamienna Nowa, a Suwałki i Augustów aż do 1964 roku nie miały bezpośredniego połączenia kolejowego z Białymstokiem.
Jest to jedyne kolejowe połączenie z Augustowem i dalej z Suwałkami. Linia posiada tylko jeden tor i od Sokółki obsugują go tylko pociągi spalinowe (nie ma trakcji elektrycznej).
Skrzynka ukryta pod mostkiem drogowym nad ciekiem łączącym dwa zbiorniki.
Skrzynka należy do grupy sześciu leśnych skrzynek mających pokazać Wam walory Jeziora Sajno. Zawieraja one rozproszone kody, które zebrane i podstawione do wzoru odłonią wspołrzędne skrzynki finalowej - OP6D98.
W skrzynce punkt A.
This geocache is probably placed in a nature protection area NATURA 2000
:
Puszcza Augustowska - PLB200002 Ostoja Augustowska - PLH200005 |
![]() |