Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Cewice - koniec toru - OP4E53
Właściciel: LadyMoon
Założyciel: gzr NIEAKTYWNY
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 159 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-04-2012
Data utworzenia: 30-04-2012
Data opublikowania: 30-04-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 20-05-2018
109x znaleziona
0x nieznaleziona
5 komentarze
watchers 6 obserwatorów
103 odwiedzających
72 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Mamy rok 1945. Wojownicy obłąkańczej i zbrodniczej ideologii wysadzają w powietrze wiadukty na naszej linii kolejowej. Wojownicy drugiej obłąkańczej i zbrodniczej ideologii kradną tor i urządzenia.

Podróż z Lęborka do Bytowa. Bernard Sobczyk, "Świat Kolei" nr 5/2001

 

 

 

  

Jednak wszystkie wiadukty na odcinku od Lęborka do Cewic się zachowały. W 1947 roku Polacy odbudowali linie na odcinku z Lęborka do Maszewa Lęborskiego (11 km) a później po 1949 r. dalej aż do Siemirowic do budowanego w owym czasie lotniska wojskowego. Nieczynna od ponad 20 lat linia kolejowa, na której do maja 1979 roku prowadzono przewozy pasażerskie, a potem już tylko towarowe (głównie do obsługi jednostki wojskowej i lotniska w Siemirowicach). Ostatni skład towarowy wjechał na tą trasę w lipcu 2004 roku, aż w końcu linia została zamknięta po zlikwidowaniu Zakładów Drożdżowych w Maszewie Lęborskim (2004 r.), po czym przez następne 10 lat  tory zarastały i interesowali się nimi tylko złomiarze. Linia podupadała – w roku 2008 zlikwidowano także przejazd kolejowy na DK nr 6 w Lęborku odcinając tory od sieci kolejowej. 

Upadek trwał do  2012 roku, gdy linią znów zainteresowało się wojsko – przy linii znajdują się bowiem dwie jednostki wojskowe. Przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej tłumaczyli, że wojsko chce w ten sposób umożliwić przewóz koleją zaopatrzenia dla jednostki w Siemirowicach, gdzie mieści się 44 Baza Lotnicza Marynarki Wojennej i do jednostki pancernej w Lęborku – Drętowie.

W kwietniu 2012 roku ogłoszono przetarg, którego zakres zamówienia obejmował: m. in.: opracowanie dokumentacji, kompleksową wymianę nawierzchni linii kolejowej nr 237 od km 0,404 do km 11,400n (za stacją Maszewo) wraz z robotami podtorowymi oraz na stacji Lębork (tor nr 8a na długości 30 m), wymianę rozjazdu nr 3 na st. Lębork wraz z wymianą łącznika rozjazdowego Rz3 ¬Rz 5, likwidację 5 szt. rozjazdów (w miejscach zlikwidowanych rozjazdów – zabudowa torem), naprawę 7 przejazdów kolejowych w km 0,982; 1,403; 1,626; 2,390; 3,447; 5,389; 10,458, modernizację 17 szt. obiektów inżynieryjnych oraz wykonanie robót towarzyszących w branży automatyki i elektroenergetycznej. 

Okazało się bowiem, że cała linia ma niejako 3 właścicieli – odcinek od Lęborka do Maszewa (właśnie zrewitalizowany) należy do PKP PLK, od Maszewa do Cewic należy do MON, a bocznica od Cewic do lotniska jest własnością 44 Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej w Siemirowicach. Remont dotyczył tylko pierwszego odcinka, następne poczekają na kolejne etapy modernizacji. Resztą zajmie się wojsko.  Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo.

Projekt jest związany z przygotowaniem linii dla potrzeb sił zbrojnych. Inwestycja ma na celu przywrócenie przejezdności linii, z przygotowaniem infrastruktury kolejowej do ustalonych warunków i wymagań techniczno-eksploatacyjnych związanych z obronnością Państwa. Linia ta musi być utrzymywana w dobrym stanie technicznym.

Remont linii do Maszewa to była największa inwestycja kolejowa w regionie. W czasie modernizacji trzeba było usunąć 1400 drzew, zrewitalizowano 2 wiadukty, oczyszczono i uporządkowano skarpy oraz zmodernizowano i odtworzono przejazdy kolejowe. Na przejeździe w Lęborku zamontowano automatyczne rogatki i sygnalizację świetlną.

15 grudnia 2013 roku po raz pierwszy prawie 10 lat na linię wjechał skład towarowy.

 

Polecam film z 1997 roku z przejazdu na trasie Lębork - Maszewo - Cewice

 

POWODZENIA!

 

 

 

 

Obrazki/zdjęcia
Szukaj tuż za koziołkiem
Wpisy do logu: znaleziona 109x nieznaleziona 0x komentarz 5x Wszystkie wpisy