Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Opole Port / SA - OP4C8E
Eigenaar: Silent A
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 150 meter NAP
 Provincie: Polen > opolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 12-04-2012
Gemaakt op: 11-04-2012
Gepubliceerd op: 12-04-2012
Laatste verandering: 28-11-2015
38x Gevonden
1x Niet gevonden
2 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
6 x Bekeken
26 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: art_noise, GFS
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Periodical/Paid  One-minute cache  Nature 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Polskie rzeki w transporcie śródlądowym nabrały znaczenia pod koniec XV wieku, kiedy Wisła została wykorzystana do spływu drewna i zboża z Polski południowej aż do Gdańska. Wieki następne to rozkwit żeglugi śródlądowej, będącej wówczas podstawowym łącznikiem dla portów morskich a ich bazą zaopatrzeniową na lądzie. Największe zalety żeglugi śródlądowej to niska energochłonność, znikomy koszt przewozu towarów czy wreszcie możliwość przewozów ładunków masowych, niestety przegrały z postępem technicznym.

Miasto Opole ponad 50 lat zastanawiało się nad budową portu rzecznego, długo szukano odpowiedniej lokalizacji i dopiero w 1881 roku wybrano do tego celu obszar przy szosie do Zakrzowa (wówczas jeszcze osobna wioska Sakrau). Atutami tej lokalizacji była łatwość doprowadzenia linii kolejowej oraz zabezpieczenie przeciwpowodziowe.

Kosztowny projekt nie został jednak wówczas zrealizowany, a zamiast tego w latach 1883-1885 powstał prowizoryczny port na Młynówce (skrzynka Młynówka / SA), gdzie jednak warunki i sprzęt były tak kiepskie, że załadunek barki trwał od 2 do 3 dni. Dlatego port pomimo połączenia z linią kolejową Opole -Wrocław był nisko oceniany.

W 1895 r. znów zlecono przygotowanie potencjalnych miejsc na port. Ostatecznie z czterech lokalizacji ponownie wybrano Zakrzów. Niestety, ponownie pojawił się problem pieniędzy i finansowania inwestycji i budowy nie rozpoczęto. Pierwsze prace zaczęto dopiero w 1902 r. ale posuwały się bardzo powoli. Dopiero powołanie w 1910 Akcyjnego Towarzystwa Portowego, do którego przystąpiły z władze miasta, Zarząd Kolei Pruskich, Izba Handlowa oraz dwie prywatne cementownie spowodowało, że budowa została doprowadzona do końca i 25.10.1913 uruchomiono Port Opole (Port Oppeln).

Niestety, port nie był używany zbyt długo i intensywnie, w XX wieku śródlądowy transport wodny nie miał szans w starciu z koleją i samochodami i port powoli zamierał. II wojna światowa również nie pomoga, ponieważ zniszczone zostały cementownie, które były jednym z głównych użytkowników portu.

Obecnie wykorzystanie portu jest znikome, część opolan nawet nie wie, że w Opolu istnieje port rzeczny. Teren portu nie przedstawia się zbyt imponująco - zasypane tory kolejowe, puste magazyny, jakaś koparka przerzucająca piasek na nabrzeżu, wędkarze czekający na branie, nudy, panie, nudy.

Na bramie wisi zardzewiała i częściowo nieczytelna tabliczka, że wjazd zabroniony od 19 do... tu tabliczki brakło wiec tak proforma dałem atrybut dostępna w określonych godzinach ale nie ma się nim co przejmować.

*****Skrzynka*****
Skrzynka w rozmiarze małym bez specjalnych udziwnień umieszczona jest na terenie portu. Teren jest ogólnodostępny, brama do portu niezamykana od lat jest tak zasypana ziemią że nawet nie ma możliwości jej zamknięcia. Droga przez port jest również dojazdem do pól nad rzeką więc można spokojnie jechać do końca astaltu(czytaj dziur) i betonu. Na końcu jest mini parking gdzie można zostawić pojazd (i zawrócić) i końcówkę podejść pieszo. Jedyne na co trzeba uważać to na znudzonych wędkarzy.

Zawartość: standard - logbook, ołówek, temperówka, certyfikaty i fanty

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien