Rozwój przemysłu w Siemianowicach wymagał rozwiązania problemu komunikacji. Stare drogi gruntowe dostatecznie nie spełniały swego zadania. Próbowano więc ulepszać nawirzchnie, budować nowe szlaki drożne, ale właściwe rozwiązanie zagadnienia komunikacji nastąpiło dopiero z chwilą zbudowania linii kolejowej. Początkowo była to linia wąskotorowa zbudowana w latach piędziesiątych XIX wieku i stanowiła uzupełnienie skromnej wówczas sieci kolejowej na Górnym Śląsku. Dopiero w 1861 roku opracowano projekt budowy drogi żelaznej pomiędzy Bytomiem i Szopienicami, zrealizowany do 1870 roku. Równocześnie w latach siedemdziesiątych rozbudowywano w rejonie siemianowickim normalnotorowe koleje górnicze.
Budynek zabytkowego dworca został rozebrany w 2005 roku.
Co do samego kesza: jest to magnetyczny mikrus, schowany dokładnie na kordach. Na miejsce można podjechać rowerem.