Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Balkan - OP4A87
Nasza pierwsza skrzynka
Właściciel: Bućki
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 278 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 21-03-2012
Data utworzenia: 18-03-2012
Data opublikowania: 19-03-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 06-12-2013
171x znaleziona
1x nieznaleziona
6 komentarze
watchers 4 obserwatorów
70 odwiedzających
103 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Historia Balkanu

Rozwiązaniem problemu transportu węgla pomiędzy kopalniami

a hutami koncernu Georg Giesche's Erben było wybudowanie sieci kolei

wąskotorowej o przyjętym na całym Górnym Śląsku rozstawie szyn

785 mm. Kolej ta również była wykorzystywana do przewozu innych

materiałów, np. drewna i kamienia, piasku służącego do posadzki płynnej,

a także maszyn i urządzeń pomiędzy poszczególnymi szybami kopalni

,,Giesche".

W związku z powstaniem osiedla Gieschewald (Giszowiec) zarząd

spółki w 1914 roku wystąpił do Dyrekcji Okręgowej Kolei w Katowicach

o zgodę na prowadzenie ruchu osobowego na trasie Giszowiec - nowo

otwarty szyb „Carmer”, w celu usprawnienia dowozu pracowników. W roku

1920 przedłużono trasę przewozu pasażerskiego z szybu ,,Carmer" „

do szybu „Albert” („Wojciech"). Zgoda na przejazd kolejką dotyczyła

początkowo tylko pracowników i urzędników kopalni, w późniejszym

czasie rozszerzono ją również na członków ich rodzin. Powszechną

jednakże praktyką było korzystanie z przewozu przez wszystkich

mieszkańców osiedli Giszowiec, Nikiszowiec i Janów. Kolejka była

bowiem bezpłatna, a końcowy jej przystanek znajdował się w odległości

około 1 km od dworca kolejowego i centrum Szopienic. Pociąg przewoził

dziennie od 8000 do 8500 osób. Przystanki usytuowane były w Giszowcu

 oraz przy szybach: „Carmer” (,,Pułaski"), „Nikisch" (,,Poniatowski"), „Kaiser -

Wilhelm" (,,Ligoń") i „Albert” (,,Wojciech"). Długość trasy wynosiła 3,98 km,

a czas przejazdu - okolo 18 minut przy średniej szybkości kolejki ,15 km/h.

,,Balkan" kursował 28 razy w dni robocze, a 19 razy w niedziele i święta.

Pociągi pasażerskie składały się z parowozu, w latach 30 z elektrowozu,

a w okresie powojennym z lokomotywy spalinowej, oraz z maksymalnie

12 krytych wagonów przystosowanych do przewozu pasażerów. W skład

obsługi pociągu wchodzili: maszynista z palaczem oraz konduktorzy

i kierownik pociągu.

Sama nazwa ,,Balkan" prawdopodobnie została zapożyczona

od słynnego w czasach powstania kolejki pociągu zwanego

„Orient-Ekspress" lub ,,Balkan-Ekspress", kursującego pomiędzy Paryżem

a Konstantynopolem.

Przewóz osobowy kolejki został zlikwidowany w 1977 roku, ostatni ›

zaś kurs popularnego  „Balkana" miał miejsce 31 grudnia 1977 roku.

We wrześniu 2001 r. odrestaurowano dwa wagoniki kolejki

wąskotorowej ,,BaIkan". Jeden z nich wyposażony został wg pierwotnego

projektu, w ławki dla pasażerów i hamulec, natomiast w drugim wagoniku

urządzono prezentację fotografii przedstawiających początki powstania

kopalni i związanych z nią osiedli.

 

Reaktywacja skrzyneczki –  mikrus ukryty kilkanaście metrów od wagoników.

Prosimy uważać na ochronę kopalni.

Podziękowanie dla Laszlo za korektę kordów.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Balkan
Wnętrze wagonika
Dawno temu