Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Nieistniejąca śluza - OP49C3
Zakręt Pięciu Gwizdków
Owner: perkoz
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 2 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 07-03-2012
Date created: 06-03-2012
Date published: 06-03-2012
Last modification: 03-05-2024
72x Found
8x Not found
8 notes
watchers 5 watchers
129 visitors
60 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  Nature  Monumental place  Password needed to post log entry! 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Powodów do założenia skrzynki na Zakręcie Pięciu Gwizdków było wiele - widać stąd Twierdzę Wisłoujście (Festung Weichselmünde), Mewi Szaniec (Möwenschanze), stąd Schleswig-Holstein rozpoczął ostrzał Westerplatte w 1939 r., ale najbardziej zaciekawiły mnie przemiany ujścia Wisły i śluza. 

Trochę historii ujścia Wisły: 

1554 - głębokość ujścia przy Wisłoujściu przekraczała 5 m, 40 lat później już niecałe 3 m. 
1642 - ujście Wisły znajdowało się tuż za Twierdzą Wisłoujście. Nie było jeszcze przekopu Wisły, ani nawet Wisły Śmiałej, co powodowało, że większość wód uchodziła właśnie tutaj. Rzeka pozostawiała ogromne ilości osadów, szczególnie po powodziach tor wodny ulegał zamulaniu, a w Zatoce powstawały mielizny, które z biegiem czasu przekształciły się w wyspy (Ost Plaate i West Plaate). 
1674-1675 - poprzez umocnienie i pogłębienie kanału, który powstał między lądem a West Plaate (Westerplatte) utworzono Wester Fahrwasser o szerokości 37 m i głębokości 2,5 m. Wybagrowana ziemia trafiała na brzegi kanału, dzięki czemu podnoszono tereny obecnego Nowego Portu i Westerplatte i umacniano brzegi. 
1682 - kanał został zabezpieczony drewnianą śluzą, dzięki czemu nurt trafiał do starego ujścia, więc nowy tor wodny nie był zamulany. Stare ujście nazywano Norder Fahrwasser lub Altes Fahrwasser. 
1716 - rozpoczęto budowę falochronów u wylotu kanału. 
1724 - kanał przebudowano (Neues Wester Fahrwasser), zbudowano też nowocześniejszą śluzę. Z czasem człon Wester zniknął z nazwy kanału i został Neues Fahrwasser. Stare ujście było coraz płytsze, jednak mniejsze jednostki nadal mogły z niego korzystać. 
1801-1805 - dokonano poważnej przebudowy śluzy. 
1824-1838 - na prawym brzegu kanału wybudowano kamienny falochron. 
1829 - wielka powódź spowodowana m.in. zatorem lodowym na wysokości Wisłoujścia Wisła znalazła sobie tymczasowe ujście w okolicach Brzeźna. 
1840 - na skutek przerwania wału wydm powstała Wisła Śmiała. Nowoporckie ujście przestało być głównym ujściem Wisły. Od tej pory Gdański odcinek rzeki to Tote Weichsel (Martwa Wisła). 
1845 - w związku z powstaniem Wisły Śmiałej utrzymywanie mocno zamulonego Altes Fahrwasser nie miało już sensu  rozpoczęto zasypywanie starego ujścia, na skutek czego Westerplatte stało się półwyspem. 
1880 - z tego samego powodu, dla którego zasypano stare ujście nastąpiła rozbiórka śluzy. 
1890-1895 - wykonano Przekop Wisły. 
1912 - kanał portowy poszerzono do 100 m (obecnie 160 m). 

Śluza: 
Wiadomo o niej niewiele nie znalazłem żadnego jej zdjęcia, ani porządnego rysunku. W XIX w. prowadziła do niej Schleusenstrasse (obecnie ul. Zamknięta). Wejście od strony Wisły do kanału portowego było podzielone Wyspą Śluzy na dwie odnogi węższą od strony Nowego Portu i szerszą od strony Westerplatte. Obie odnogi były wyposażone we wrota. Od strony Nowego Portu na wyspę prowadził drewniany most. Przez drugą odnogę w dzień pływał prom, w nocy zaś Wyspę Śluzy z Westerplatte łączył most pontonowy. Wyspa była obmurowana cegłą i zabezpieczona granitowymi blokami. Od wschodu otaczał ją drewniany pomost. Stała na niej wartownia nadzorcy śluzy i maszt z wiatrowskazem. 
Obecnie po śluzie ani wyspie nie ma nawet śladu, znajdowały się jakieś 100 m w stronę ujścia od skrzynki. 
Dane uzyskane z książki Dawno temu w Nowym Porcie (Max Kiesewetter) i ze stron: 
http://www.laznia.pl/index.php?idDzial=206&idWpis=654 
http://pke.gdansk.pl/miastojakogrod/nowy_port_historia.html 
http://www.muzeum1939.pl/?str=2 
http://strukturellebaugeschichte.blogspot.com/2008_12_01_archive.html 

O skrzynce: 
Ze względu na częste kradzieże skrzynka będzie na razie wirtualna. Jak wymyślę jakieś ładne, bezpieczne miejsce, to skrzynka wróci do normalnej postaci. 
Dojście od strony ul. Na Zaspę. Po dojściu pod wskazane koordy warto obejrzeć zabytki po drugiej stronie, często można też podziwiać przepływające statki. 
Hasłem jest wynik działania (wyrażenia) z ostatniej wysokiej podwójnej latarni, dokładność do trzeciego miejsca po przecinku.

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
1642
1717
1724
1745
1803