Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Parowóz Ty2-5680-historia ocalenia [K&T-8] - OP3E65
Polska miłość do kolei
Właściciel: Kondi&Team
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 262 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:15 h    Długość trasy: b.d.
Data ukrycia: 29-08-2011
Data utworzenia: 29-08-2011
Data opublikowania: 29-08-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 26-10-2023
151x znaleziona
10x nieznaleziona
6 komentarze
watchers 10 obserwatorów
95 odwiedzających
104 x oceniona
Oceniona jako: dobra
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: art_noise, Driver, GFS, Herlawy, Mickey, night_time
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

     Kondi&Team przedstawiia histotię ocalenia parowozu.

Krótki opis techniczny parowozu model - Ty2, Ty42:

Lata budowy

1942 - 1945

Układ osi

1'E

Masa służbowa

146,9 t

Długość z tendrem

22 975 mm

Moc znamionowa

1633 KM (1200 kW)

Maksymalna siła pociągowa

16 300 kG

Prędkość maksymalna

75 km/h

Typ tendra

30D42

Ciśnienie w kotle

16 at

Powierzchnia rusztu

3,9 m²

Średnica cylindra

600 mm

Skok tłoka

660 mm

Średnica kół napędnych

1 400 mm

Średnica kół tocznych

850 mm

Więcej na http://pl.wikipedia.org/wiki/Ty2/Ty42

Parowóz Ty2-5680 - historia ocalenia

Rok produkcji: 1943
Numer fabryczny: 3967
Miejsce produkcji: Schichau - Elbląg - Niemcy

Produkcja dla potrzeb wojennych. Po zakończeniu II wojny światowej w ramach reparacji wojennych wywieziony do ZSRR. Tam przeszedł modernizację polegającą na zamontowaniu klinów osiowych na wszystkie osie parowozu, założenie suwaków Trofimowa oraz modernizację kotła i stał jako rezerwa na wypadek wojny.

W czasie zimy stulecia w latach 1961/62 roku tabor przewozowy Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego uległ dużemu zubożeniu w związku z tym zaistniała potrzeba nowych zakupów lokomotyw i wagonów. Wagony zostały zamówione i wykonane w firmie Konstal Chorzów, lokomotywy elektryczne zakupiono w Wielkiej Brytanii oraz w rodzimej wytwórni - PAFAWAG, natomiast lokomotywy dla podstaw pod koparki zakupiono w ZSRR z zapasów wojskowych - dla potrzeb PMP PW zakupiono 25 sztuk parowozów serii Ty2 z czego 20 sztuk przydzielono do Kopalni Piasku Podsadzkowego "Szczakowa". Z tego właśnie zakupu pochodzi parowóz Ty2-5680, który rozpoczął służbę w 1964 i pracował do 1994 r. Ostatnią naprawę główną miał wykonaną w 1993 r. i do 1997 r. pracował sporadycznie jako kocioł grzewczy w czasie zimy przy obsłudze solanki. W 1998 r. został postawiony jako "Zasłużony Emeryt" przed Biurowcem PCC RAIL S.A. gdzie stał do 21 września 2010 r.

Tekst i zdjęcia:
ostatni miłośnik parowozów w PCC RAIL S.A.
Piotr Chmura – maszynista parowozu Ty2-5680

Ciąg dalszy historii tej wspaniałej maszyny wyglądał dramatycznie. Właściciel, firma DB Schenker (która nabyła PCC RAIL) zadecydował o sprzedaży parowozu firmie KEM zajmującej się m.in. obrotem złomem.

Na szczęście, dzięki zaangażowaniu miłośników kolei i zabytków z Polski oraz z zagranicy udało się przekonać zarząd DB Schenker do zmiany decyzji. Parowóz został ocalony!

Zapis dramatycznych wydarzeń (w kolejności chronologicznej):

  1. Zabytkowy, sprawny parowóz sprzedany na złom?
  2. Co dalej z parowozem Ty2-5860?
  3. Parowóz Ty2-5680 nie trafi na złom
  4. Parowóz Ty2-5680 uratowany!
  5. Będzie druga młodość Ty2-5680?

Co do skrzynki:

Koordy wskazują miejsce ukrycia skrzynki.

Kesz nie jest ukryty na terenie obiektu.

Do podjęcia nie będą potrzebne żadne dodatkowe narzędzia.

Na pierwszych trzech znalazców znajdują się certyfikaty.

Powodzenia:Kondi,Ala i Zbyszek,czyli Kondi&Team.

12.09.2012 Zmiana miejsca ukrycia, nowy hint

26.04.2013 Do trzech razy sztuka, niestety poprzednie ukrycia nie wytrzymały. Zmiana miejsca ukrycia, nowy hint

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Parowóz Ty2