Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
MCR2 - "RYŚ" - OP3B60
Parowóz wąskotorowy RYŚ
Właściciel: MoCker
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 288 m n.p.m.
 Województwo: Polska > małopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 25-07-2011
Data utworzenia: 25-07-2011
Data opublikowania: 25-07-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 16-08-2012
25x znaleziona
2x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 2 obserwatorów
4 odwiedzających
20 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Historia Chrzanowa nierozerwalnie zwiazana jest z historią Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce "FABLOK". W niej to właśnie produkowane były parowozy typu RYŚ. 

"Pierwowzorem parowozów Ryś były niemieckie przemysłowe parowozy wąskotorowe Riesa, konstrukcji zakładów Henschel, przeznaczone do poruszania się po torze o szerokości 600 mm, których 57 sztuk (inne dane: 100) zbudowano w zakładach Fablok w Chrzanowie na zlecenie niemieckie w latach 1940-1941. (podczas okupacji Polski zakłady Fablok zostały włączone w skład koncernu Henschel). Po II wojnie światowej od 1946 roku zakłady w Chrzanowie wznowiły produkcję tych lokomotyw na potrzeby polskiego przemysłu pod spolszczoną fonetycznie nazwą Ryś. Opracowano wówczas także wersje na inne szerokości toru, od 750 do 785 mm. Między innymi, na tor 750 mm zbudowano ok. 40 parowozów.

5 lokomotyw z kotłem nowszej wersji, na tor szerokości 600 mm, służyło na PKP pod oznaczeniem T49.

Niewielką liczbę lokomotyw, w nieco zmienionych wersjach, wyeksportowano. Pierwszym powojennym zamówieniem zagranicznym na polskie lokomotywy był kontrakt w 1947 roku na 10 lokomotyw Ryś dla Jugoslawii (tor 760 mm, miały one doczepny tender dwuosiowy i były przystosowane do opalania niskokalorycznym lignitem). W 1950 niewielką partię lokomotyw sprzedano do Rumunii (tor 750 mm). Polskim rozwinięciem parowozu Ryś i jego następcą, zbliżonym konstrukcyjnie, lecz powiększonym o trzecią oś napędną, był parowózLas.

W Polsce zachowało się 6 lokomotyw na tor 750 mm, 3 na tor 600 mm i 2 na tor 785 mm, lecz żadna nie jest czynna (zachowało się także 5 nieczynnych lokomotyw Riesa, w tym dwie produkcji Fabloku). Lokomotywy Ryś, sprzedane tam w latach 1976–1981, jeżdżą natomiast jeszcze w Niemczech (T49–115) i Szwecjii (T49–111)."  (za www.wikipedia.pl) 

Chrzanowski RYŚ z numerem 1713 powstał w 1946 r. w chrzanowskiej fabryce . Pracował m.in. w cukrowniach Mątwy i Kruszwica. Od 2004 roku "odpoczywa" pełniąc jednocześnie funkcję pomnika.

 

Osoby poruszające się na wózku mogą (choć w mojej ocenie nie będzie to konieczne) potrzebować niewielkiej pomocy w podjęciu skrzynki. 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Miejsce ukrycia
RYSiek
RYŚ raz jeszcze