Trochę historii i szczegółów:
Wiemy, że port istniał już w 1742 r. o czym świadczą akta majątku z Konarzewa, gdzie jest wymieniony faktor holenderski Krzysztof Adam, który skupował drewno by je potem wysłać z portu międzychodzkiego przez Szczecin do Holandii. Oprócz drewna, z którego były zbudowane transportowały różne inne towary m.in. zboże i płody rolne. Z biegiem lat ruch barek na Warcie stawał się coraz większy i miał wpływ na rozwój miasta, szczególnie tej części, która była najbliżej starorzecza. Na przełomie XIX i XX w. prowadzono na Warcie różnego rodzaju prace usprawniające żeglugę. Pogłębiano tory wodne, budowano porty i bazy remontowe. W pierwszych latach XX w. zasypano w Międzychodzie północny i wschodni odcinek starorzecza. Pozostawiono część południową, która pogłębiono i poszerzono jej połączenie z głównym korytem Warty. Powstał nieprzepływowy basen portowy, na którego wschodnim krańcu urządzono warsztaty remontowe i zbudowano slip - wchodząca pod wodę betonową pochylnię z szynami wyposażoną w specjalne wózki i wciągarki linowe. Pozwalało to na wyciągnięcie z wody jednostek pływających przeznaczonych do naprawy i konserwacji podwodnej cześć kadłuba. Na północnym brzegu portu przygotowano nadbrzeże umocnione drewnianą pionową ścianą odbojową wzmocnioną wbitymi w nią palami drewnianymi. To nadbrzeże pozwoliło na cumowanie statków i barek. Można było przy nim prowadzić wyładunek i załadunek towarów.
Około 1880 r. powstał zalążek większego już portu przez zorganizowanie zimowiska dla barek i statków o niewielkim tonażu (Warta pokryta lodem). Z nastaniem wiosny barki ruszały w dalszy rejs. Z zimowiska korzystało około 40 jednostek pływających. Zimowisko zlokalizowane na starorzeczu z czasem przekształciło się w port śródlądowy, który posiadał własną stocznię remontową barek rzecznych. W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty. Przed wojną Międzychód był pierwszą polską miejscowością na trasie od granicy z Niemcami.
Niejeden parowiec zatrzymywał się tu by załogi barek mogły zaopatrzyć się w niezbędne artykuły czy skorzystać z noclegu. W pobliżu portu były dwie gospody. Jedna przy ul. Składowej, a druga na "Bocianim gnieździe". Właściciele tych lokali cieszyli się z tych wizyt widząc napływ gotówki.
Szczególnym uznaniem wśród "szkutników" cieszyła się knajpa "Pod babskim troskami". Budynek stoi do dziś naprzeciwko byłej "Pomony". Tam prócz jedzenia były tańce, grywał zespół muzyczny i dobrze był zaopatrzony bufet. Most zwodzony istniał do 1937 r. W 1938 r. zbudowano wyższy i niezwodzony. 1.09.1939 r. został wysadzony przez polskich saperów. Wysadzony most odbudowali Niemcy i następnie go wysadzili w 1945 r. jednak wkrótce został naprawiony przez Polaków i Rosjan. Istniał do końca 1959 r. W 1960 r. oddano już w innym miejscu nowy strunobetonowy most istniejący do dzisiaj.
Międzychód znowu zwraca się ku rzece więc trzeba ją zagospodarować. O ile odbudowa i funkcjonowanie portu w jego poprzedniej postaci jest raczej niemożliwe, o tyle przystosowanie naszego nadbrzeża dla potrzeb rekreacyjnych i turystycznych jest jak najbardziej realne i sensowne. Można na terenie dawnego portu zbudować marinę z wypożyczalnią łodzi dla turystów. Będziemy mieli kolejną atrakcję turystyczną w pobliżu ładnie urządzonej Przystani przy Starym Moście, gdzie chętnie spędzamy wolny czas przy ładnej pogodzie.
Zawartośc skrzyneczki:
1. Dziennik
2. FTF
3. Ołówek
4. Mapy
5. Ulotki informacyjne
6. Geokrety
7. Przypinki i prezenty dla odwiedzających.
Ukrycie skrzyneczki:
Stojąc twarzą do bram portu/przystani skieruj się w lewo w zdłuż ogrodzenia aż do samej Warty.
TEREN JEST MIEJSKI, MAM POZWOLENIE NA UKRYCIE TU SKRZYNKI ORAZ NA POSZUKIWANIA PRZEZ OSOBY OBCE.
Bardzo proszę o nie szabrowanie skrzyneczki, postaram się w miarę możliwości na uzupełnianie jej zawartości o kolejne materiały informacyjne i prezenty dla geoMANIAKÓW. Jeżeli posiadasz w swych zbiorach coś co jest do wzięcia w skrzyneczce proszę zostaw do dla innych każdy chce się cieszyć pięknymi przedmiotami.
Serdecznie podziękowania dla pani Agaty z działu Promocji i Rozwoju Gminy UMIG Międzychód za udostępnienie materiałów dotyczących turystyki na terenie gminy Międzychód.
Hubciooo_z