Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Mosty kolejowe ul. Borchardta - OP3800
Owner: Templi01
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 15 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Time required: 0:03 h    Distance to travel: 0.20 km
Date hidden: 11-06-2011
Date created: 11-06-2011
Date published: 11-06-2011
Last modification: 26-10-2016
62x Found
4x Not found
3 notes
watchers 2 watchers
15 visitors
44 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Bike  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Mosty kolejowe ul. Borchardta

Dwa mosty kolejowe wybudowane obok siebie w Słupsku. Jeden większy, drugi trochę mniejszy.

Ten większy powstał około 1869 roku jako przeprawa przez Słupię na trasie linii kolejowej Stettin-Danzig (Szczecin-Gdańsk). Wsparty na dwóch filarach zbudowanych z dużych kostek granitowych. Sam most i łuki wykonano z cegły. Trzyprzęsłowy most obsługuje tę samą linię kolejową po dziś dzień. Brak źródeł zmusza do postawienia hipotezy, że most był wysadzony w powietrze, prawdopodobnie przez wycofujących się Niemców. Po wojnie został odbudowany, ale zerwane części wierzchnie wykonano już nie z cegły, ale żelbetonu. Wskazuje na to dzisiejszy wygląd mostu. Od strony Gdańska dwa łuki są ceglane, a na nich nalany jest żelbeton. Łuk od strony Słupska jest całkowicie żelbetonowy.

Drugi most, ten mniejszy, wbudowano nieco później z przeznaczeniem do obsługi podsłupskiej linii kolei wąskotorowej. Również służył jako przeprawa przez rzekę Słupię. Tę linię kolejową otwarto 14 sierpnia 1897 roku. Wąskotorówka zapewniała komunikację pasażerską z okolicznych wsi do Słupska (wówczas nie kursowały autobusy). Nie mniej ważna była rola transportowa – kolejką przewożono większe ładunki. W latach trzydziestych XX wieku linię przebudowano na normalnotorową (być może nastąpiło to wcześniej).

Miejsce nie jest szczególnym uroczyskiem, gdyż jest bardzo zaniedbane. Odwiedzane jest raczej przez bezdomnych lub niezbyt wyrafinowanych smakoszy wina. Dzieci można zabrać tylko na własną odpowiedzialność. W cieplejsze dni łuk Słupi obok mostów służy za dzikie kąpielisko.

Warto jednak pooglądać architekturę obu mostów. Trochę jeszcze w nich piękna pozostało.

Czas dotarcia i odległość liczona od łuku ul. Borchardta (wjazd od ul. Portowej).
Lokalizacja skrzynki została zmieniona, gdyż w poprzedniej były z nią problemy (często leżała na wierzchu). Druga próba, magnetyk, zniknęła wraz z fragmentem kątownika. Aktualnie jest to mała skrzyneczka wciśnięta... Proszę też dokładnie umocować ją w miejscu ukrycia.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Most większy
Most mniejszy
Spojler