Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec TG - OP3412
Dworzec tarnogórski
Właściciel: woker666
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 294 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 01-08-2011
Data utworzenia: 13-04-2011
Data opublikowania: 14-04-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 03-03-2020
158x znaleziona
9x nieznaleziona
11 komentarze
watchers 14 obserwatorów
83 odwiedzających
113 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Pierwszy budynek dworca kolejowego w Tarnowskich Górach został oddany
do użytku w roku 1857, a następnie w latach 1888 - 1890 został rozbudowany
i zmodernizowany w stylu neoklasycystycznym.
Znaczny wpływ na powstanie dworca miał rozwój przemysłu, górnictwa i hutnictwa.
Inicjatorem powstania węzłów komunikacyjnych łączących Górny i Dolny Śląsk był hrabia Andrzej Renard właściciel zakładów hutniczych.
W 1856 roku powstał we Wrocławiu komitet założycielski Opolsko-Tarnogórskiej Spółki Kolejowej (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn Gesellschaft) w skład, którego wszedł m.in. hrabia Andrzej Renard, Hugo Fűrst zu Hohenlohe, książe Adolf Hohenlohe, Viktor von Ratibor oraz baron von Auschwitz.
Pierwszym najważniejszym i strategicznym zadaniem w/w komitetu było wybudowanie linii kolejowej łączącej Tarnowskie Góry z Opolem.
Mocą dekretu królewskiego z dnia 01 grudnia 1856 roku uzyskano pozwolenie na budowę linii kolejowych i przystanków. Prace jednak rozpoczęto sześć miesięcy wcześniej, dzięki czemu 12 lutego 1857 roku pierwszy pociąg towarowy przyjechał z Zawadzkiego na stację Tarnowskie Góry.
Otwarcie całej linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry – Opole odbyło się 24 stycznia 1858 roku.
Wraz z uruchomieniem linii kolejowej w 1857 roku oddano do użytku pierwszy budynek dworca kolejowego, który wykonany był według prostego projektu z surowej cegły. W latach następnych był wielokrotnie przebudowywany.
Dworzec kolejowy w Tarnowskich Górach położony jest przy ul. Piłsudskiego 21, w odległości 300m od centrum miasta.
W ciągu roku odprawianych jest 360.000 podróżnych.
Ze względu na centralne położenie w bliskości środków komunikacji M.Z.K.M., PKS oraz postoju TAXI jest doskonałym węzłem przesiadkowym.
Budynek dworca jest zwartą bryłą, składającą się z holu głównego, piętra i wejścia do tunelu z wyjściem na perony. Budynek jest dwukondygnacyjny, podpiwniczony
z poddaszem. Na parterze dworca w holu znajdują się kasy biletowe i lokale zagospodarowane komercyjnie. Z tunelu dworca prowadzi wejście na perony, wejście schodami na holl oraz dwa wyjścia na plac przydworcowy w stronę centrum miasta.
Dworzec kolejowy oprócz pomieszczeń służących bezpośrednio podróżnym (hala główna, kasy biletowe, poczekalnie, przechowalnie bagaży, sanitariaty) posiada lokale i pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność handlowo-usługowa.
W listopadzie 2006 r. przeprowadzono remont dachu. W 2007 roku Oddział przeznaczy 1 milion złotych z własnych środków na remont i modernizację dworca. Zostanie wykonana elewacja budynku, wymiana stolarki okiennej drzwiowej oraz remont schodów i nawierzchni placu przydworcowego. Przeprowadzona będzie wymiana instalacji. Pomieszczenia wewnątrz budynku zostaną wyremontowane.
Szczególną uwagę zwraca się na zachowanie zabytkowego charakteru budynku oraz dostosowania ich do wymagań współczesnych m.in. poprzez podniesienie standardu oraz przystosowania dostępu do pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych.
PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe na utrzymanie nieruchomości pozyskuje środki finansowe m.in. z działalności komercyjnej, którą prowadzi poprzez oddawanie powierzchni w najem lub dzierżawę.
Szczególną uwagę zwraca się na zachowanie zabytkowego charakteru budynku oraz dostosowania ich do wymagań współczesnych m.in. poprzez podniesienie standardu oraz przystosowania dostępu do pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych.
Utrzymanie zabytkowego charakteru dworców jest wspólną troską państwowych służb konserwatorskich, władz samorządowych oraz PKP S.A.. Trójstronne współdziałanie pozwoli ocalić dla przyszłych pokoleń istotną część naszego dziedzictwa kulturowego.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Dworzec
Dworzec na EURO2012
Wpisy do logu: znaleziona 158x nieznaleziona 9x komentarz 11x Wszystkie wpisy Pokazuj usunięcia