OPIS MIEJSCA:
13 VI 1998 - Komitet Obchodów 450-lecia Karczewa doprowadził do odsłonięcia swoistego pomnika Ciuchci. Stojący na cokole parowozik ma przypominać karczewską ciuchcię sprzed lat, która kursowała na linii Karczew - Jabłonna.
W 1908 r. rozpoczęto przygotowania techniczne, aby przedłużyć trasę kolejki jabłonowskiej z Wawra do Karczewa. Zarząd budowy (spółka z udziałem kapitału belgijskiego) otrzymał wiele sugestii, aby kolejka przebiegała przez : Zastów, Żerzno, Wólkę Żerzeńską, Miedzeszyn, Błota, Falenicę, Józefów, Świder, Jarosław, Otwock. Mieszkańcy tych miejscowości deklarowali nawet gotowość pomocy finansowej . Właściwe prace wykonawcze trwały niecałe cztery lata, do kwietnia 1914 r. Cała trasa od Jabłonny do Karczewa liczyła 46 kilometrów. Tworzyła łagodnie wygiętą linię biegnącą w swoistej symetrii do Wisły, mającą centralny przystanek Warszawa Most (Kierbedzia). Maksymalna prędkość pociągu sięgała dwudziestu kilometrów na godzinę. Plany Zarządu Warszawskich Kolei Dojazdowych szły dalej. Zamierzano przedłużyć trasę z Karczewa do Sobień Jezior. Myślano nawet o zelektryfikowaniu wszystkich podstołecznych linii (miały powstać dwie elektrownie wytwarzające prąd stały – jedna pod Pruszkowem, druga w Świdrze). Wybuch pierwszej wojny światowej uniemożliwił te ambicje. Wycofujące się wojska rosyjskie zabrały większą część taboru podwarszawskich kolejek. Ruch na trasie karczewskiej został przywrócony dzięki sprowadzeniu parowozów niemieckich. W niepodległej Polsce do ambitnych planów już nie wracano.
Ciekawy artykuł na temat ciuchci Jabłonna -Karczew.
OPIS SKRZYNKI:
Pojemnik po filmie podpiety pod kotłem parowym. Mniej więcej a wysokości drugiego dużego koła.