Maszyna parowa to inaczej silnik parowy tłokowy. Czasem jako
maszyny parowe traktuje sie też pompy parowe, powstałe przed
wynalezieniem silnika tłokowego. Historia maszyn parowych jest
długa i bogata:
- ok. 120 p.n.e. - parowy mechanizm otwierania drzwi świątyni,
- 1605 - fontanna parowa Salomona de Causa,
- 1628 - parowy podnośnik wody Somerseta,
- 1690 - pierwszy parowy silnik tłokowy, wynaleziony przez Denisa
Papina,
- 1712 - silnik atmosferyczny Thomasa Newcomena,
- 1782 - pierwsza maszyna parowa zastosowana w przemyśle - patent
Jamesa Watt'a.
Parowóz (lokomotywa parowa) to lokomotywa napędzana maszyną parową
lub turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego węglem,
rzadziej olejem napędowym, a w parowozach bezogniowych - z
zasobnika pary. Pierwszy parowóz zbudował Richard Trevithick w roku
1804. Za wynalazcę współczesnego parowozu uważa sie George'a
Stephensona. Jego parowóz "Rocket" z roku 1829 stał się
pierwowzorem wszystkich późniejszych konstrukcji.
Miejsce:
Obecnie parowozy nie są już używane. Jedna z nowszych konstrukcji,
dawno temu odstawiona na boczny tor, znajduje się w pobliżu dworca
kolejowego Kraków-Płaszów. Stoi w eksponowanym miejscu, niedaleko
parkingu. Tego typu urządzenia kolejowe zachwycają swoją wielkościa
i sposobem wykonania. Mimo że trudno zajrzeć do środka (duża
wysokość), odwiedzającym może udać się obejrzeć miejsce pracy
dawnego maszynisty - kabinę lokomotywy wypełnia ogromna ilość
zaworów, pokręteł i dzwigni.
Skrzynka:
Pojemnik jest schowany w konstrukcji parowozu, do miejsca ukrycia
prowadzą współrzędne. Przygotujcie się na to, że stalowy obiekt
może zakłócać odbiór sygnału.