Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Parowozownia Skierniewice - OP2816
Para Buch!
Eigenaar: wallson
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 122 meter NAP
 Provincie: Polen > łódzkie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Gearchiveerd
Geplaatst op: 06-06-2010
Gemaakt op: 06-06-2010
Gepubliceerd op: 06-06-2010
Laatste verandering: 17-08-2014
62x Gevonden
0x Niet gevonden
6 Opmerkingen
watchers 8 Volgers
7 x Bekeken
47 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
20 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Agatha, avisa81(Magda), boksyt, budzio135, coza, Czajorek, Daria&dializer, easypro, filips, jaculo, lavinka, martuś, meteor2017, michael50, Nannette, P47riKo, r00t7, RIFek, tATO, yoshio
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Dangerous Cache  Torch needed  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Parowozownia Skierniewice

 

Skierniewicka parowozownia powstała w okolicach 1845  roku. Ograniczone możliwości pierwszych parowozów wymuszały lokalizację "remiz" w odstępach kilkudziesięciu kilometrów, a względy techniczno-ruchowe wymagały rozmieszczenia ich na stacjach węzłowych. Oba te warunki spełniały odległe o 65 km od Warszawy Skierniewice, gdzie tory rozgałęziały się do Łowicza i Rogowa, skąd następnie miały dotrzeć do Granicy.

Z pierwotnego obiektu do dziś przetrwała jedynie niezmieniona lokalizacja (naprzeciwko ówczesnych peronów tzw. dworca carskiego w pałacowym parku). Pierwsze zachowane wzmianki pochodzą z 1858 r., kiedy w parowozowni dokonywano już poważnych modernizacji. Kuźnię przebudowano wówczas na noclegownię i mieszkania dla drużyn trakcyjnych i pociągowych.

W związku z otwarciem Drogi Żelaznej Warszawsko-Bydgoskiej (Łowicz - Aleksandrów - granica pruska) nastąpiła intensywna rozbudowa tutejszej parowozowni. W 1861 r. zainstalowano obrotnicę o średnicy 12 m, w roku następnym wybudowano wachlarzową halę o 8 stanowiskach, będącą prawdopodobnie zaczątkiem dzisiejszego budynku. Część starej remizy adaptowano na mieszkania i biura. Już w 1865 r. dobudowano do hali 4 stanowiska, a w 1871 r. 4 dalsze. Rozbudowę kontynuowano jeszcze w latach 1874-75 i 1879, osiągając liczbę 24 stanowisk.

Skierniewicka "szopa" jako ważny strategicznie obiekt padła ofiarą niemieckiej taktyki zniszczeń masowych i tworzenia "pustki komunikacyjnej" na przedpolu wroga. Już 21 października 1914 r. na rozkaz gen. Ludendorffa wysadzono w powietrze lub spalono wszystkie jej budynki i urządzenia. Po zakończeniu wojny parowozownia była jednym z najwcześniej odbudowanych obiektów na stacji. Prowadzenie regularnego ruchu pociągów w pierwszych latach powojennych wymagało szybkiego uruchomienia zaplecza naprawczego dla mocno zdewastowanego taboru.

Nieoczekiwany rozwój skierniewickiej parowozowni przyniosła II wojna światowa, zmieniająca główne kierunki przewozów i sytuację trakcyjną. W czasie przygotowań do agresji niemieckiej na ZSRR, a tym bardziej po jej rozpoczęciu, gwałtownie wzrosły przewozy na liniach równoleżnikowych.

W pierwszych latach po wyzwoleniu w "szopie" nie zachodziły większe zmiany, zaś zakres pracy obejmował naprawy bieżące i rewizyjne parowozów oraz naprawy bieżące wagonów. Niestety sąsiedztwo dużych lokomotywowni w Warszawie, Kutnie, Łodzi i Piotrkowie położyło kres nadziejom na rozwój czy choćby przetrwanie. Dnia 31 października 1991 roku po 146 latach lokomotywownia Skierniewice przestała istnieć jako jednostka organizacyjna.

Kesz ukryty został w budynku starej pompowni wybudowanej w 1880 roku. Obiekt był wyposażony w dwa kotły parowe Dupuisa i dwie maszyny parowe z pompami firmy Borsig (wodę pompowano z okolicznej rzeki Łupia). Obok pobudowano łaźnię dla pracowników kolei, funkcję tą spełniał on przez 99 lat.)

 

Kordy wskazują na budynek pompowni, kesz zaś ukryty jest w środku. Zdobycie kesza wymaga odrobiny sprawności fizycznej oraz posiadania ciuchów które bez stresu lekko można przykurzyć ;)  Przydadzą się dobre buty i rękawiczki, bo sporo tu szkła i gruzu. Latarkę warto mieć, jeżeli ktoś chce obiekt dokładnie obadać... choć do zdobycia kesza nie jest ona wymagana. Wejścia do budynku są dwa: jedno od tyłu przez dziurę w ścianie (czasem ejst ono jednak zastawione), drugie od frontu (ale tu trzeba przejść przez dziurę w siatce). Uważajcie na czym stajecie i miejscie oczy szeroko otwarte! Miejsce nie należy do najbezpiecznieszych, łatwo wpaść w jakąś dziurę, albo sie o coś skaleczyć.


free counters

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Twój cel
Para buch!
W ostateczności...