Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPaths
GeoPath name
GeoPath type What is this?HelpHelpSpecifies the type of GeoPath. If the majority of caches are arranged in a line, or form a design on the map, set Geo-sketch . If the majority of caches highlight a tourist attraction (e.g. a famous building, museum, etc.) set Touristic . If the majority of caches show off a natural feature (e.g. a mountain peak, viewpoint, etc.) set Nature . If the caches have a common theme (e.g. cathedrals, famous authors, etc.) set Thematic . If you think your GeoPath should be in another category which is not listed, contact the OC Team cog (at) opencaching.pl
% cache finds required to complete GeoPath
What is this?HelpHelpAfter logging a percentage of the caches, the user may log the GeoPath as completed
GeoPath Description

Start a new GeoPath
Waypoint Cache name belongs to GeoPath  
(No caches to display)
GeoPaths
Number of displayed GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Display options
Name Type {statusOrPoints} Publication date Number of caches Completed


GRABOWSKA TOCZKA

GeoPath details
Mentor (?)HelpMentorThe mentor is the person who created the GeoPath. lukasbank1993
Visibility
Completed 6 times
Scoring 158.33 Points
Number of caches 21 (0 / 0 / 0)
% cache finds required to complete GeoPath 95% ( Geocaches)
GeoPath type Thematic
Publication date 02-08-2020
Owners lukasbank1993
GeoPath's description

Zapraszam do zapoznania się z historią "Grabowskiej Toczki" - linii kolejowej Ostrzeszów - Namysłaki której obecność przez wiele pokoleń wpływała na życie mieszkańców okolicznych miejscowości oraz rozwój miast Ostrzeszowa i Grabowa nad Prosną. Linia 383 zapisała się jako symbol ostrzeszowskich krajobrazów oraz dowód na miniony okres prosperity kolei żelaznych na tych terenach.

Geościeżka ma na celu pokazanie większości obiektów inżynieryjnych jakie dotrwały do dnia dzisiejszego a także ciekawszych krajobrazów na trasie.

 

Trochę historii:


Pierwsze informacje o planowaniu i budowie linii Ostrzeszów - Namysłaki pojawiły się w prasie lokalnej w roku 1908. Koszty budowy linii oszacowane na 2,5 mln marek. Pierwszą łopatę ziemi wykopano 19.04.1909r. na granicy majątku Godziętowy.

Prace ziemne na całym odcinku podzielono na trzy odcinki. Sporo kłopotów sprawiły trudne warunki prowadzenia prac ziemnych na odcinku Ostrzeszów - Królewskie. Konieczna była także rozbudowa dworca w Ostrzeszowie, wybudowano wtedy istniejący do dzisiaj tunel łączący dworzec z peronami. Najmniejszy promień łuku na linii miał wynosić 600m, pochylenia nie przekraczały 6,7‰. Prędkość maksymalna wynosiła 45 km/h.

Uroczystość otwarcia linii została zaplanowana na 30.10.1910. Szczegółowy plan uroczystości został opublikowany w lokalnej gazecie Schildeberger Kreisblatt. Zapewniano że każda chętna osoba będzie mogła skorzystać nieodpłatnie z pociągu specjalnego.

Pierwszy planowy pociąg odjechał z Ostrzeszowa 1 października 1910r o 6:25. Według pierwszego rozkładu jazdy najszybsze pociągi pokonywały całą trasę w 1 godzinę 10 minut, natomiast najwolniejsze 1 godzinę 38 minut. Linia zapewniała komplementarne połączenie obecnego powiatu ostrzeszowskiego z linią Kluczbork - Poznań.

Linia od początku służyła głównie do przewozów towarowych. Przewożono wydobywaną w okolicach Ostrzeszowa rudę darniową, płody rolne z okolicznych majątków, trzodę chlewną i drób. Przewożono także niemieckich osadników z Królestwa Kongresowego przybywających do Prowincji Poznańskiej przez przejście graniczne w Grabowie.

Przed I wojną światową rozważano dwa warianty przedłużenia linii. Pierwszy wariant przewidywał budowę linii do Skalmierzyc, drugi wariant obejmował połączenie z Ostrowem. Duża część mieszkańców Grabowa i okolic bardziej zainteresowana była połączeniem z Ostrowem co miało zwiększyć obroty handlowe. Rozważano również budowę linii Ostrzeszów - Syców, Ostrzeszów - Czarnylas - Odolanów oraz Namysłaki - Mikstat - Ostrzeszów. Wszystkie plany pokrzyżował wybuch I wojny światowej.

Po II wojnie światowej kursowały tylko 2 pary pociągów. Czas przejazdu był stosunkowo szybki - najszybsze połączenie wynosiło 40 minut.

Od końca lat 50 rola kolei lokalnych zaczęła maleć. Stan torów systematycznie pogarszał się. W latach 1983-1985 zawieszono ruch na czas wymiany nawierzchni. W 1965r. zamknięto stację Bukownica a w 1978r. stację Godziętowy.

Okres komunistyczny oraz przemiany gospodarcze definitywnie zakończyły agonię Grabowskiej Toczki w 1988r. Zawieszono wtedy kursy pasażerskie. Odbywał się jedynie nocny ruch towarowy do roku 1999.

Na szczęście do dnia dzisiejszego linii nie rozebrano (nie licząc kilkunastometrowych ubytków spowodowanych kradzieżami), a budynki dworców pozostają zasiedlone.

W latach 2000-2010 wielokrotnie pojawiały się plany przejęcia linii przez władze powiatu ostrzeszowskiego oraz reaktywację linii z użyciem szynobusu. Jedyne co udało się zrealizować to uruchomienie kolei drezynowej w 2008r. Funkcjonowała ona do około 2015r. kiedy to przerwano ciągłość linii podczas przebudowy drogi w centrum Grabowa.

 

Źródło:

Dziergwa, R. (2006). Grabowska "toczka" [W:] Świat Kolei 9/2006

 


 

Wszystkie fotografie do których odnośniki umieszczone są w poszczególnych skrzynkach pochodzą z poniższych galerii:

Caches in this GeoPath GRABOWSKA TOCZKA

include following caches in gpx file:


inactive
ignored
placed by you
watched
founded
Logs count in gpx file*: 5

*) - for each cache. Available only for "GPX" files OK
information
Statistics for this GeoPath GRABOWSKA TOCZKA
Your progress on this GeoPath


0% (You found 0 from 21 Caches in the Geopath)

Show more statistics

Opinions and comments

Log your visit